ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΔΙΑΧΥΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ERASMUS+ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ “CARESS” KAI ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΤΕΧΝΗ gΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» ΚΑΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025
Αν εδώ και πάνω από μια δεκαετία τα σχέδια Erasmus+ αποτελούν για το σχολείο μας το γόνιμο έδαφος-χωράφι-πλαίσιο που μας παραχωρήθηκε ώστε να το αξιοποιήσουμε δοκιμάζοντας νέες ¨καλλιέργειες¨- μη αρκούμενοι στην ¨μονοκαλλιέργεια¨ των αναλυτικών προγραμμάτων, πειραματιζόμενοι με καινοτόμες πρακτικές, υιοθετώντας μια νέα σύγχρονη αξιακή Χάρτα που αφορά τη Δημοκρατία, την Ειρήνη, την Πολιτότητα, τη Συμμετοχή, τη Δημιουργία, τη Συμπερίληψη, την Αποδοχή αλλά και την Αειφορία, τη Βιωσιμότητα, το Περιβάλλον κ.λ.π.,
αναμφισβήτητα,
όλα αυτά τα χρόνια, για να μπορούμε να έχουμε ποιοτικά αποτελέσματα, ευστοχία και στρατηγική βελτίωσης του προσφερόμενου παιδαγωγικού και διδακτικού μας έργου καθώς και πετυχημένη παρουσία και αντισυμβατική ¨φρεσκάδα¨ στις συμμετοχές μας, έχουμε πρόσβαση σε μια αστείρευτη πηγή γνώσης σε έναν ανεξάντλητο θησαυρό σκέψεων, εμπειριών, ιδεών, προτάσεων …), που ορίζει και προσδιορίζει, σε μεγάλο βαθμό, τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες μας.
Κι αυτή η πρόσβαση ακούει στο όνομα «Μάρθα Ιωαννίδου».
Είτε κάποιες φορές περισσότερο ευδιάκριτα (συμμετοχή σε κοινές δράσεις-προγράμματα) είτε κάποιες άλλες λιγότερο ορατά και δηλωμένα (σε επίπεδο συμβουλών, καλών πρακτικών, ιδεών, προτάσεων …) η Μάρθα Ιωαννίδου (Διδάκτωρ της Ιστορίας της Τέχνης και Μουσειολόγος, Καθηγήτρια Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ., Τομέας Παιδαγωγικής και Κοινωνικού Αποκλεισμού, μέλος του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση – EΠΕρΕφΕ), φίλη και συνοδοιπόρος του σχολείου μας και η ομάδα της από το Παιδαγωγικό τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μας πρόσφερε και εξακολουθεί να μας προσφέρει, μεγαλόψυχα, ¨τρόπους¨ με τους οποίους να καταφέρνουμε ώστε οι σπόροι να ανθίζουν και να καρποφορούν, προσφέροντάς μας εργαλεία, προσαρμοσμένα στις ανάγκες μας, στις δυνατότητές μας, ανταποκρινόμενα στις σύγχρονες προκλήσεις και απαιτήσεις της, με ιλιγγιώδη ρυθμό, μεταβαλλόμενης κοινωνίας, εργαλεία που υπηρετούν τη σημερινή εκπαίδευση, εργαλεία βουτηγμένα στα χρώματα και αρώματα της Τέχνης, εργαλεία που ¨ευφραίνουν και ευωδιάζουν¨ , εργαλεία που οπλίζουν τη σκέψη, ξεκλειδώνουν ψυχές, χτίζουν ενσυναίσθηση και αποδοχή, εργαλεία που ανοίγουν δρόμους και μας πάνε ένα βήμα παραπέρα στο δυσπρόσιτο αλλά ανταποδοτικό ξάγναντο της εκπαίδευσης.
Αφορμή για όλα αυτά τα , από καρδιάς λόγια, η νέα συνάντηση (23/5/2024) στον Πύργο του Παιδαγωγικού Τμήματος του Α.Π.Θ., κατά τη διάρκεια της οποίας, όλοι εμείς οι ευνοούμενοι της Τύχης, όλοι εμείς οι ωφελημένοι του σχεδίου Erasmus+ CARE που προηγήθηκε, ενημερωθήκαμε για το νέο εγχείρημα της ομάδας (CARESS – Critical ARts Education for Sustainable Societies / ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ ΓΙΑ ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ) το οποίο ολοκληρώθηκε σε επίπεδο προετοιμασίας (σχεδιασμός, πειραματική εφαρμογή σε επίπεδο Τριτοβάθμιας εκπ/σης , εμπλοκή και ανταπόκριση σε φοιτητές-ες κ.λ.π.) και από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα κληθούμε να το εντάξουμε στον προγραμματισμό μας, στο σχολείο μας, να το αξιοποιήσουμε βιώνοντάς το, να το μετατρέψουμε από θεωρία σε πράξη με ωφελημένους τόσο τους επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές μας, στο σύνολό τους καθώς επίσης, – και αυτός ήταν ένας από τους στόχους της παρουσίας μας στην παρούσα συνάντηση, να καταθέσουμε ιδέες και τρόπους με τους οποίους θα εντάξουμε τη συμμετοχή μας στη στοχοθεσία της Διαπίστευσης Erasmus+ 2021-27.
Το εν λόγω σχέδιο πραγματεύεται θέματα Τέχνης και αειφορίας (Δημόσιοι χώροι-Τέχνη σε δημόσιους χώρους-βιώσιμες πόλεις), θέματα Πολυμορφίας, Διαφορετικότητας, Ένταξης, θέματα ανταλλαγής και διαμοιρασμού της Γνώσης (διαγενεακός διάλογος, διά βίου μάθηση), θέματα συνεργατικών διαδικασιών (γνώση των αναγκών και ενδιαφερόντων των άλλων που οδηγούν σε νέες δημιουργικές καταστάσεις), θέματα βιώσιμων μετασχηματισμών στην κοινωνία (ενθάρρυνση και ενδυνάμωση στη φωνή του κάθε ανθρώπου, καλλιέργεια της στάσης και συστράτευσης στον αγώνα ότι μπορούν να αλλάξουν άδικες κοινωνικές δομές) και όλα αυτά βέβαια στα πλαίσια της ένταξης της Τέχνης στην Εκπαίδευση μέσα από διαδικασίες συμπερίληψης και συμμετοχής και της ευεργετικής επίδρασης της στην κατανόηση και τη μάθηση.
Οι Εταίροι του Προγράμματος ΚΑ220 “CARE/SS: Critical Arts Education for Sustainable Societies” είναι οι:
• Frederick University, Κύπρος – Συντονιστής του Προγράμματος
• Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάδα
• The L-Università ta’ Malta, Μάλτα
• Universitat de Barcelona, Ισπανία
• Adam Mickiewicz University, Poznań, Πολωνία
Ιδέες παν-οραμικές αντάμα με εικόνες πανοραμικές από τα υψίπεδα της Εκπαίδευσης και της Τέχνης εκεί, στον Πύργο του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.