ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Ο ΚΥΚΛΟΣ ΔΡΑΣΕΩΝ 2024-25 ΓΙΑ ΤΗΝ «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ERASMUS+ , ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ» ΜΕ ΤΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ECO-EXPLORERS: INSPIRING SUSTAINABILITY AWARENESS IN ICELAND’S CLASSROOM” ΣΤΗΝ ΙΣΛΑΝΔΙΑ
Με τη συμμετοχή στο επιμορφωτικό πρόγραμμα (κατηγορίας Courses and training) “Eco-Explorers: Inspiring Sustainability Awareness in Iceland’s Classroom” , στην Ισλανδία, ολοκληρώθηκε ο κύκλος δράσεων για τη χρονιά 2024-25 της Διαπίστευσης Erasmus+ του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας με μέλη της κοινοπραξίας του τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και το Δημοτικό Σχολείο Διαβατού.
Το σεμινάριο προσέφερε ένα πλούσιο και πολυδιάστατο εκπαιδευτικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο αποκτήθηκαν πολύτιμες γνώσεις σχετικά με την αειφορία στην εκπαίδευση. Επισκεφθήκαμε το εργοστάσιο γεωθερμικής ενέργειας (GeothermalExhibition), αλλά και δημόσιο σχολείο στην Ισλανδία.
Μέσα από τις δράσεις αυτές αναδείχθηκε η προτεραιότητα που δίνει η Ισλανδία στην πράσινη ενέργεια και η αποτελεσματική αξιοποίηση των φυσικών πόρων της χώρας (γεωθερμία και νερό) με σεβασμό στο περιβάλλον.
Η ενημέρωση για το εκπαιδευτικό σύστημα της Ισλανδίας μας έδωσε μια βαθύτερη εικόνα για τη σύνδεση της μάθησης με την τεχνολογία, τη βιωσιμότητα και την ψυχοσωματική ευεξία των μαθητών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία του παιχνιδιού στην τάξη. Κάθε διδακτική ώρα διακοπτόταν για σύντομα διαδραστικά παιχνίδια, ενισχύοντας τη συγκέντρωση, τη συνεργασία και τη συμπερίληψη – πρακτική που εφαρμόστηκε και στο δικό μας πρόγραμμα.
Οι περιβαλλοντικές δραστηριότητες στη φύση, σε συνδυασμό με τις πολιτιστικές ανταλλαγές (π.χ. γευσιγνωσία εθνικών φαγητών), προώθησαν την ενσυναίσθηση, τη συνεργασία και την αποδοχή της διαφορετικότητας – θεμέλια στοιχεία των ήπιων δεξιοτήτων. Επιπλέον, μέσω δικτύωσης, εξασφαλίσαμε νέες συνεργασίες Erasmus, ενισχύοντας τη διεθνοποίηση του σχολείου μας.
Το σεμινάριο υπηρέτησε πλήρως τους στρατηγικούς στόχους της Διαπίστευσης Erasmus+, που υλοποιούμε, ενισχύοντας την εκπαιδευτική πρακτική με βιωματικά εργαλεία, διαπολιτισμική συνείδηση και τεχνολογική ενσωμάτωση, συμβάλλοντας με ουσιαστικό τρόπο στον μετασχηματισμό της σχολικής κουλτούρας.
Δεξιότητες που βελτιώθηκαν
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών από όλη την Ευρώπη, στο σεμινάριο Erasmus+ στην Ισλανδία με θέμα «Εμπνέοντας ευαισθητοποίηση για τη βιωσιμότητα» συνέβαλε ουσιαστικά στην επαγγελματική και προσωπική τους ανάπτυξη, ενισχύοντας συγκεκριμένες δεξιότητες και διευρύνοντας τις παιδαγωγικές τους γνώσεις.
Καταρχάς, βελτιώθηκαν οι οικολογικές και περιβαλλοντικές τους γνώσεις, αποκτώντας βαθύτερη κατανόηση των αρχών της βιωσιμότητας, της κυκλικής οικονομίας και της πράσινης ενέργειας. Η επίσκεψη στο εργοστάσιο γεωθερμίας και στα φυσικά γεωθερμικά φαινόμενα της Ισλανδίας βοήθησε να αντιληφθούν πώς μια χώρα μπορεί να αξιοποιεί στο έπακρο τους φυσικούς της πόρους με σεβασμό στο περιβάλλον και με όραμα τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Παράλληλα, ανέπτυξαν τις δεξιότητες συνεργασίας και δικτύωσης μέσω της επαφής μεταξύ των εκπαιδευτικών από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, γεγονός που οδήγησε στη δημιουργία νέων συνεργασιών για μελλοντικά Erasmus+ έργα. Ήδη, η εκπ/κός της κοινοπραξίας μας, Ουρανία Σισμανίδου, κατέθεσε στη Διεύθυνση του συντονιστικού σχολείου της Κουλούρας μια πλούσια λίστα ενδιαφερομένων ευρωπαϊκών σχολείων για συνεργασία. Επιπλέον, βελτιώθηκαν οι διαπολιτισμικές τους δεξιότητες, μέσα από τη συμμετοχή σε πολιτιστικές δράσεις και ανταλλαγές, ενισχύοντας την ικανότητά τους να εργάζονται σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα.
Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η ενίσχυση των ήπιων δεξιοτήτων (softskills), όπως η ενσυναίσθηση, η δημιουργικότητα, η επίλυση προβλημάτων και η ευελιξία, μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων στη φύση και στην τάξη. Έμπνευση αποτέλεσε για όλους η ισλανδική εκπαιδευτική πρακτική της ενσωμάτωσης παιχνιδιών ανά τακτά διαστήματα στο μάθημα – μια μέθοδο που θεωρείται δεδομένο ό,τι θα εφαρμοστεί απ’ όλους τους συμμετέχοντες στα σχολεία τους και αυτό, φυσικά θα πράξουμε κι εμείς στα δικά μας.
Τέλος, αποκτήθηκαν γνώσεις σχετικά με την ενταξιακή εκπαίδευση, καθώς όλες οι δραστηριότητες του σεμιναρίου είχαν σχεδιαστεί με τρόπο ώστε να μπορούν να συμμετέχουν όλοι, χωρίς αποκλεισμούς, προωθώντας ενεργά την παιδαγωγική της συμπερίληψης.
Το συγκεκριμένο σεμινάριο ενίσχυσε τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο τους συμμετέχοντες. Τους βοήθησε να αναθεωρήσουν αντιλήψεις, να εμπνευστούν από μια χώρα που επενδύει στην πράσινη ενέργεια και στην παιδεία, και να συνειδητοποιήσουν πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην καλλιέργεια μιας γενιάς πιο συνειδητοποιημένων, ανοιχτόμυαλων και υπεύθυνων πολιτών.
Επιστρέφουμε με πλούσια εφόδια, νέες ιδέες και ανανεωμένο ενθουσιασμό για το έργο μας στο σχολείο. Το Erasmus+ δεν είναι απλώς μια επιμόρφωση· είναι ένα παράθυρο προς μια πιο ανοιχτή, συνεργατική και βιώσιμη Ευρώπη.