Προγράμματα

    Μάιος 2024
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Απρ    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  

    ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΜΑΣ

    ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ ΚΑΤΕΘΕΣΕ ΤΗΝ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΕΚΘΕΣΗ ERASMUS+ ΓΙΑ ΤΗΝ 1η ΧΡΟΝΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «EARTH OBSERVATION FOR EDUCATION»

    (αξίζει τον κόπο να δείτε προς το τέλος του κειμένου, στους συνδέσμους, τις παρουσιάσεις των δράσεών και δραστηριοτήτων μας και τον τρόπο βιωματικής συμμετοχής των μαθητών, μετατρέποντας το σχολείο σε ένα δημιουργικό και παραγωγικό εργαστήρι έργων, κατασκευών αλλά και σκέψης και προβληματισμού, μέσα σε συνθήκες απελευθερωτικές, υπό την έννοια που προσδίδει ο Freire στη λέξη, αυτή του καλέσματος του σχολείου στους μαθητές να μετέχουν στη χαρά και τη δημιουργία).

     Για τις εμπνευσμένες μας αυτές δράσεις , άπειρα ευχαριστώ οφείλουμε στους συνεργάτες και συνοδοιπόρους μας, Μάρθα Ιωαννίδου, Επιστημονική υπεύθυνη του επιμορφωτικού προγράμματος CARE ΤΟΥ Α.Π.Θ. και τις κυρίες Σούλα Μητακίδου και Χρυσούλα Ξουβερούδη του ίδιου προγράμματος καθώς και τους/τις εικαστικούς-ές δημιουργούς (Αλεξάνδρα Αθανασιάδη- «Χειρόγραφα». «Ιθάκη», Αγγελική Αυγητίδου «Washing», Βλάση Κανιάρης «Τι είναι ο Βορράς και τι ο Νότος»), τα έργα των οποίων μας ώθησαν να διαπραγματευτούμε τα θέματα της Αειφορίας, της Βιώσιμης Ανάπτυξης, της Ατζέντας 2030 του Ο.Η.Ε. , του Περιβάλλοντος και του Πολιτισμού, τα θέματα, με άλλα λόγια του EO4Edu).

    (ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ)

    Μέσα σε μια ιδιαίτερη και δύσκολη σχολική χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας λειτουργήσαμε κάτω από ειδικές συνθήκες το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας ανταποκρίθηκε πλήρως στις υποχρεώσεις του απέναντι στο πρόγραμμα Erasmus+ που υλοποιεί (διαδικασίες έναρξης, οργάνωσης, παρακολούθησης του έργου, συμμετοχής στις τηλεδιασκέψεις και τηλεεπιμορφώσεις, συνεργασία με τους εταίρους και τη συντονίστρια,  επαφή με την τοπική κοινότητα (φορείς και γονείς), καθώς και με την επιστημονική καλλιτεχνική κοινότητα μέσω συνεργασιών, συνεργιών και συμμετοχών σε ενισχυτικά-υποστηρικτικά, της στοχοθεσίας EO4Edu, επιμορφωτικά προγράμματα (CARE …)).

    Η προβολή του προγράμματος και η διάχυση των αποτελεσμάτων του υπήρξε απόλυτη προτεραιότητα μέσα από συνεχή σχετική αρθρογραφία, 18 άρθρων, μέσα σε μια σχολική χρονιά (ιστοσελίδα και facebook του σχολείου καθώς και αναδημοσιεύσεων από τον τοπικό έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο – Faretra.info). Προβολή και διάχυση των αποτελεσμάτων υπήρξε και μέσα από τη συμμετοχή μας και την εξασφάλιση χρόνου παρουσίασης των δράσεων και αποτελεσμάτων μας σε μια σειρά συναφών προγραμμάτων στα οποία συμμετείχαμε (Δικτύου Αειφορίας, Σχολικών Δραστηριοτήτων 3ου ΠΕΚΕΣ), επιμορφωτικών προγραμμάτων (CARE) που μας ενέπνευσαν και ενίσχυσαν την διδακτική, διερευνητική, επιστημονική αλλά και εικαστική-καλλιτεχνική φαρέτρα μας με πρωτόγνωρα εργαλεία και μεθόδους.

    Τέλος, η προβολή του προγράμματος και η διάχυση των παραγόμενων αποτελεσμάτων, υπήρξε αποτελεσματικότερη από όλες τους προαναφερόμενους τρόπους, μέσα από την ευδιάκριτη μεταμόρφωση του σχολείου μας (εξωτερικά-επανασχεδιασμός/δημιουργία κήπου-οικοσυστήματος και αξιοποίησής του ως πεδίο παιδαγωγικής εφαρμογής και διδακτικής πράξης αλλά και εσωτερικά, υπό την έννοια του εμπλουτισμού της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας με νέα αντικείμενα (επιστημονικά-εικαστικά …) διερευνητικής μάθησης μέσω βιωματικών και συμπεριληπτικών διαδικασιών, συμμετοχής σε πανελλήνιους διαγωνισμούς και διακρίσεις (Bravo schools-βράβευση), απονομής τιμητικών τίτλων (Πρεσβευτές προώθησης των 17 στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ο.Η.Ε.) καθώς και επιτυχιών εντός του προγράμματος (επιλογή του δικού μας λογότυπου, ως λογότυπο του πρoγράμματος EO4Edu).

    Το σημαντικότερο, ωστόσο, απ’ όλα είναι αυτό που ξεφεύγει από την έννοια της υποχρέωσης και ακουμπά στη διάθεση, το μεράκι και το φιλότιμο των συμμετεχόντων (εκπαιδευτικών, μαθητών και όχι μόνο). Με βάση αυτό το πλαίσιο δεν επαναπαυθήκαμε στις δυσκολίες που δημιούργησε η φετινή χρονιά της πανδημίας. Αντίθετα, την όποια βραδυπορία και, αντικειμενικά, ανασταλτική λειτουργία του προγράμματος στην τυπική του εξελικτική πορεία και στοχοθεσία, εμείς την αξιοποιήσαμε και τη μετατρέψαμε ως ευκαιρία να προβούμε σε μια σειρά πρωτοβουλιών και στοχευμένων δραστηριοτήτων που θα μας εισήγαγαν ομαλά και ήπια (εκπαιδευτικούς και μαθητές) σε όλες τις έννοιες αλλά και όρους, διαδικασίες, ψηφιακές εφαρμογές που κυριαρχούν στα πλαίσια του EO4Edu, απόλυτα συναφείς με τη θεματολογία του προγράμματος,  (χωρίς ωστόσο να προχωρήσουμε σε εξειδικευμένες δραστηριότητες Γεωχωρικής επιστήμης, Δορυφορικής Παρατήρησης της Γης …)  αλλά να τις υπονοήσουμε ως εξέλιξη του παρόντος και του μέλλοντος στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών και όχι μόνο ζητημάτων, με τις οποίες θα ασχοληθούμε και θα εξειδικεύσουμε κατά τη διάρκεια της 2ης χρονιάς υλοποίησης του προγράμματος, με τη συνεργασία, καθοδήγηση και υποστήριξη των εταίρων μας.

    Ακολουθεί το έργο μας μέσα από κάποιες ενδεικτικές παρουσιάσεις:

    (πατήστε στους συνδέσμους)

    Μια περιληπτική παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε στη συνάντησή μας με τους εταίρους:

    Παρουσίαση στους εταίρους EO4Εdu

     

    Ο κήπος, το οικοσύστημά μας. Επανασχεδιασμός / αναδημιουργία / αποκατάσταση / αξιοποίησή του ως προσομοίωση οικολογικού οικοσυστήματος

    Κήπος-οικοσύστημα

    Κήπος -οικοσύστημα

     

    Μαθαίνοντας τον κήπο μου – τον τόπο μου, τον αγαπώ περισσότερο, τον φροντίζω, τον αξιοποιώ κι αυτός με ανταμείβει …

    Ο κήπος ξέρει ! Εσύ;;;

    Ο κήπος ξέρει εσύ;;;

     

    Σεβασμός –Διατήρηση –Διαφύλαξη – Αειφορική συνέχεια και αλλαγή …

    Το φυτολόγιο – κιβωτός μας

    Το φυτολόγιό μας

     

    Σεβασμός – Διατήρηση – Διαφύλαξη – Περιβαλλοντική ισορροπία

    (σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον απ’ το δικό μας, που μαρτυρά, τελικά, ότι όλη η Γη είναι σπίτι μας …)

    Υλοποίηση πρωτότυπου σεναρίου Βιωματικής μάθησης και δημιουργίας με θέμα το απειλούμενο είδος χελώνας ¨καρέτα-καρέτα¨. Για να δείξουμε ότι οι αναφορές μας σε θέματα περιβάλλοντος, κλιματικής αλλαγής κ.λ.π. δεν αφορούν και δεν εξαντλούνται σε τοπικού ενδιαφέροντος προβλήματα. Δυνατότητα να αντιληφθούμε την παγκοσμιότητα των προβλημάτων και των απειλών, την κοινή μοίρα μας, άρα και την κοινή προσπάθεια, ως πολίτες με Παγκόσμια Ιθαγένεια.

    καρέτα – καρέτα

     

    Αυτοί που φεύγουν …

    Μπαίνουμε στα παπούτσια του άλλου, που ήταν, χθες, και μπορεί να γίνουν κι αύριο, δικά μας παπούτσια.

    Δημιουργία εικαστικής εγκατάστασης με τίτλο ¨Αγία Νοσταλγία¨ εντός του σχολικού κήπου-οικοσυστήματος, η οποία παρουσιάζει το φαινόμενο της μετανάστευσης με αναφορές στο χθες (οικονομική δυσχέρεια…) και στο αύριο (κλιματική αλλαγή, ερημοποίηση, μετακινήσεις πληθυσμών …), ώστε μαθητές και τοπική κοινωνία να μπουν στα παπούτσια  του σύγχρονου μετανάστη, που ίσως ήταν / είναι και δικά τους.

     Μετανάστης Πόνος (η κατασκευή)

     

    Τα όνειρα είναι το αντίδοτο της μνήμης.

    Κι όταν αρχίζεις να ανηφορίζεις τον πολύχρωμο δρόμο τους,

    το σώμα σκοντάφτει στις εικόνες, τις γεύσεις, τα αφηγήματα ,

    χαλαρώνει τα στημόνια, πλέκεται στο υφάδι.

    Η μνήμη είναι πλανεύτρα.

    Μα και θεραπευτική.

    Σκάβει αυλάκια και χρωματίζει .

    Τσακίζει κι αρμολογεί συνάμα.

    Αν δεν διαλύσεις, αδυνατείς να συνθέσεις.

    Αν δεν κόψεις πως θα ενώσεις.

    για να φτιάξεις το πολύχρωμο υφαντό σου …

    Υφαίνοντας το Όνειρο …

     

    Στα βήματα του Οδυσσέα …

     

    (εικαστική εγκατάσταση-συνολική)

    Αγία Νοσταλγία …

    Αγία Νοσταλγία

     

    Φόρος τιμής /Αειφόρος Μνήμη

    Η προσπάθεια του ανθρώπου να αναζητήσει ένα καλύτερο αύριο, αλλού, αλλά και ό, τι κρατά το νήμα της μνήμης ζωντανό, και οδηγεί αέναα στο γενέθλιο τόπο …

    Επέστρεφε …

     

    Επειδή η Αειφορία και η Βιώσιμη ανάπτυξη, εκτός από το Περιβάλλον, συμπεριλαμβάνουν και στοιχεία Πολιτισμού, με αναφορές στους 17 στόχους  του ΟΗΕ- ατζέντα 2030), δημιουργήσαμε μια ιστορική, εικαστική,  αειφορική διαδρομή, τόσο όσον αφορά τη χρήση υλικών, όσο και τους συμβολισμούς της,  μια διαδρομή από το ¨εγώ¨ (έργο: ¨Χειρόγραφα¨ της γνωστής εικαστικού Α. Αθανασιάδη) στο ¨εμείς¨ (δημιουργία δικού μας έργου: ¨Η χάρτα του Ρήγα¨, μια μετάβαση από το προσωπικό, ατομικό και ιδιωτικό κόσμο των συναισθημάτων, σκέψεων, επιλογών … στον κοινό, δημόσιο κόσμο των ιδεών, του αγώνα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ελευθερίας  (στόχος 16 …), της ανεξιθρησκίας, της Παγκόσμιας Ιδιότητας, του σεβασμού στη διαφορετικότητα κ.λ.π.

    Όσον το επ’ εμοί … Ρήγας Φεραίος

     

    Υπήρξαν, ωστόσο και πλήθος στοχευμένων διδακτικών δραστηριοτήτων, με τις οποίες ασχοληθήκαμε στα πλαίσια του προγράμματος EO4Edu και εντός του πεδίου δράσης μας (κήπος-οικοσύστημα):

       Ταξινόμηση  φυτών – συστηματική βοτανική

       φυτογεωγραφία

       βιοποικιλότητα

       διατήρηση- διαφύλαξη παραδοσιακών σπόρων

       αειφορική αξιοποίηση φυτογενετικών πόρων

       κλιματική αλλαγή και αγροτική παραγωγή

       προστασία από ακραίες καιρικές συνθήκες

       προστασία από φυσικές καταστροφές

       φυτική παθολογία

       αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων

       εξοικονόμηση υδάτινων πόρων,

       αλλά και συνέντευξη με Μετανάστη του ’60 κ.λ.π.

    Comments are closed.