ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ / ΜΑΘΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ,ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΑΞΙΩΝ
Ανατροπή!!!
Όλα κι όλα. Για αυτό έγινε η Βιβλιοθήκη; Για να διαβάζετε βιβλία και να ανοίγει το μυαλό σας; Για να ζητάτε και να διεκδικείτε διάφορα; Τι είναι αυτά που γίνονται στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας; Εδώ μπροστά στα κάγκελα της Βιβλιοθήκης, ως άλλο, μικρό Πολυτεχνείο; Τι βιβλία διαβάζετε και σας χαλούν τη σειρά σας; Ντενεκεδούπολη και κολοκύθια τούμπανα! Και που το είδατε εσείς, οι δάσκαλοι να μαθαίνουν κείμενα, ποιήματα και ρόλους, να χτυποκαρδούν από άγχος , αν θα τα πουν καλά, και οι μικροί μαθητές να τους παρακολουθούν, ως μεγάλοι, από κάτω; Και να τους χειροκροτούν, να τους ενθαρρύνουν, να τους επιβραβεύουν (ή και όχι);
Α, δε γίνονται αυτά τα πράγματα: «Ποιος κυβερνάει, τέλος πάντων αυτό το σχολείο; Θα διαμαρτυρηθώ. Είναι δυνατόν να αμφισβητούνται τα καθιερωμένα; Είναι δυνατόν οι μικροί να παίρνουν την εξουσία στα χέρια τους;
Μα οι δάσκαλοι συνέχιζαν στο νέο ρόλο τους:
«……………….
Λαδένιος: Ήρθα από πολύ μακριά για να σας κυβερνήσω. Χρειάζεστε έναν κυβερνήτη, και δεν υπάρχει καταλληλότερος από μένα!
Μηλίτσα: Εμείς όμως δε σε θέλουμε !
Λαδένιος: Δε σας ρώτησα αν με θέλετε! Είμαι πιο μεγάλος και θα κάνω ό,τι θέλω! Όποιος δε συμφωνεί θα δοκιμάσει αμέσως πόσο δυνατός είμαι!
………………..
Ήλιος: Και πραγματικά σε λίγη ώρα ο Λαδένιος δεν είναι τίποτα περισσότερο από έναν πατημένο τενεκέ! Μαζεύτηκαν τότε όλα τα ντενεκεδάκια της Ντενεκεδούπολης και ζητωκραύγαζαν, σηκώνοντας στους ώμους τους τη Μηλίτσα και τον Σαρδέλα , τα πιο γενναία παλικάρια της πολιτείας τους !Και ξέρετε τι φώναζαν , παιδάκια , τα ντενεκεδάκια όλα μαζί;
ΖΗΤΩ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ!
ΖΗΤΩ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ! «
Αυτά και άλλα πολλά από την «Ντενεκεδούπολη» είπαν και παρουσίασαν οι δάσκαλοι του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας στους μαθητές τους, αλλάζοντας ρόλους, φέρνοντας τα πάνω κάτω στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Πενήντα χρόνια μετά, το σύνθημα ¨Ψωμί-Παιδεία-Ελευθερία¨ είναι πάντα επίκαιρο
Μα και ως θεατές, οι μικροί μαθητές έκλεψαν την παράσταση. Με την ενθουσιώδη συμμετοχή τους, άλλοτε επιδοκιμαστικά (καλά τον κάνετε, διώξτε τον …) και άλλοτε αποδοκιμαστικά (δεν κάνουμε ότι θες εσύ, δεν θέλουμε αρχηγό, να ξεκουμπιστείς απ’ τον τόπο μας …), τελικά, ήταν οι πρωταγωνιστές.
Η μνήμη του Πολυτεχνείου, πέρα από τη θυσία, είναι συνδεδεμένη με τις ανάγκες και τις διεκδικήσεις της νεολαίας και του λαού μας.
Ο δρόμος, πράγματι, είχε και εξακολουθεί να έχει τη δική του ιστορία… Αρκεί να την αφουγκράζεσαι, να την ακούς, να την προσαρμόζεις στο σήμερα … Αρκεί να έχεις ανοιχτή την καρδιά σου για να νιώθει… Αρκεί να έχεις μνήμη για να μην ξεχνάς…
Μια ημέρα, λοιπόν, για μαθητές και εκπαιδευτικούς του
Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας, απλής και βιωματικής άσκησης στη Δημοκρατία και την Ελευθερία της επιλογής, της έκφρασης, της επικοινωνίας, της ίδιας της παιδείας με το βαθύτερο νόημά της.
Συγχαρητήρια σε όλους.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ / ΔΡΑΣΗ / ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ. Ο ΑΥΡΙΑΝΟΣ ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΧΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ.
Για μια φορά ακόμη η καρδιά μας ¨άδειασε¨ , ευτυχώς όχι από συναισθήματα, αλλά από τα καπάκια που μάζεψαν οι μικροί μας μαθητές με τη βοήθεια των γονιών και κατοίκων του χωριού.
Κι ο σκοπός άγιος. Για τα ¨Παιδιά της Άνοιξης¨ για την Άνοιξη των παιδιών. Των παιδιών όλου του κόσμου.
Από αύριο ξεκινάμε πάλι το γέμισμα …
ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΓΟΝΙΩΝ ΣΤΟ 1Ο ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΟΥΚΛΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ
Με μεγάλη συμμετοχή μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα, 8/11/2023, στις 5μ.μ. το πρώτο Εργαστήρι Δημιουργίας Κούκλας υπό την καθοδήγηση της μόνιμης και σταθερής συνεργάτιδας, και δια βίου δασκάλας του σχολείου, κας Σοφίας Παυλίδου.
Μέσα από μια σειρά απογευματινών εργαστηρίων στόχος του σχολείου είναι μαθητές και γονείς:
να έρθουν κοντά και να συνδημιουργούν,
να μάθουν να αξιοποιούν άχρηστα, ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα υλικά, δίνοντάς τα μια δεύτερη ευκαιρία ζωής, με σεβασμό στο περιβάλλον και την οικογενειακή οικονομία,
να δίνουν μορφή σε αγαπημένα πρόσωπα (ήρωες παραμυθιών, βιβλίων κ.λ.π.)
να διασκεδάζουν, να συνεργάζονται, να αποκτούν δεξιότητες
Φέρνοντας μαζί τους ιδέες πολύχρωμες και ό,τι υλικά χρειάζονταν για να τις υλοποιήσουν, ξυλαράκια, εφημερίδες, υφάσματα, μαλλί πλεξίματος ή άλλες κλωστές, κορδέλες, κουμπιά… έφτιαξαν φανταστικά πράγματα.
Και φυσικά έπεται συνέχεια με κάθε φορά πιο ψηλά τον πήχυ των απαιτήσεων.
Τα Εργαστήρια κατασκευής κούκλας υλοποιούνται με βάση τη στοχοθεσία της εγκεκριμένης Διαπίστευσης Erasmus+ (2021-2027), υποστηρίζοντας, την ανοιχτή προς την τοπική κοινωνία, λειτουργία του σχολείου, υπηρετώντας τις ανάγκες του, αξιοποιώντας τις δημιουργικές δυνάμεις και ταλέντα των συμμετεχόντων, εξασφαλίζοντας πλαίσια επιτυχίας και κατ’ επέκταση αυτοπεποίθησης για όλους, αναβαθμίζοντας τη μαθητική ιδιότητα καθώς και την εμπλοκή των γονιών στη σχολική ζωή.
Μέσα από εναλλακτικές μορφές μάθησης και διδασκαλίας:
• οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί ασκούνται στη διαπολιτισμική ετοιμότητά τους (διαχείριση καταστάσεων αποδοχής και συμπερίληψης, σε συνθήκες λιγότερο αυστηρές και κανονιστικές απ’ αυτές του σχολικού ωραρίου),
• μαθητές και εκπαιδευτικοί εμπλέκονται σε διαδικασίες ψηφιακού εγγραμματισμού (φωτογράφηση δημιουργιών, δημιουργία κειμένων, μορφοποίηση, δημιουργία ψηφιακού άλμπουμ, δημιουργία εικονικού μουσείου κούκλας…),
• μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς ασκούνται και εξασκούνται στο πεδίο των ήπιων δεξιοτήτων, των δεξιοτήτων εκείνων που διευκολύνουν την καθημερινότητά , την επικοινωνία, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, αλλά και την κριτική σκέψη, τη λογική εξήγηση, τον επαγγελματικό προσανατολισμό …).
Μετά την ολοκλήρωση του κύκλου Εργαστηρίων επιφυλάσσουμε ξεχωριστές εκπλήξεις για τα δημιουργήματα (συμμετοχή σε κουκλοθέατρο και εικονογραφημένα παραμύθια, πρωταγωνιστές σε παρουσιάσεις ιστοριών από αγαπημένους συγγραφείς, φιλοξενία σε Εικονικό Μουσείο, Έκθεση κούκλας στο Δημαρχείο Βέροιας κ.λ.π.)
Ο ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ , ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ
Η αξιοποίηση της Βιβλιοθήκης μας προς όφελος των μαθητών μας και ο ρόλος της σε μια εναλλακτική και αυτό-κατευθυνόμενη μάθηση, πέρα από την τυπική διδασκαλία, με στόχο την κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων ζωής, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών είναι θέματα για τα οποία έχουμε αναφερθεί και θα ξανααναφερθούμε πολλές φορές στο μέλλον.
Σήμερα και με αφορμή την έναρξη της απογευματινής λειτουργίας της Βιβλιοθήκης μας, εστιάζουμε την αναφορά μας στην «ολιστική προσέγγιση» που οραματιζόμαστε και , σταδιακά, υλοποιούμε, σε μια προσέγγιση όπου η Βιβλιοθήκη μπορεί να αποτελέσει χώρο συνάντησης για το σύνολο της σχολικής και τοπικής κοινότητας, μαθητές , εφήβους, γονείς, οικογένειες και ομάδες ενδιαφερομένων (αγροτικοί, πολιτιστικοί κ.λ.π. φορείς) υποστηρίζοντας, στην πράξη, τη Δια Βίου Μάθηση, ενισχύοντας τη συμμετοχή των κατοίκων, διευρύνοντας τα ενδιαφέροντά τους και σε επίπεδα φιλαναγνωσίας και κατ’ επέκταση διευρυμένης και κριτικής σκέψης, ενσυναίσθησης, κατανόησης, αποδοχής …
Θα πρέπει να τονιστεί η αμείωτη προσπάθεια, πέρα από ωράρια και τυπικές υποχρεώσεις, της υπεύθυνης λειτουργίας της Βιβλιοθήκης, Σοφίας Αναγνώστη και όλων των υπολοίπων εκπαιδευτικών που υποστηρίζουν την προσπάθεια, όπως και των γυναικών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων για να γίνει πράξη το όραμα.
Η επιτυχία, ωστόσο, του εγχειρήματος στηρίζεται στην αποδοχή και αξιοποίηση όλων αυτών των παροχών ελεύθερης πρόσβασης στη Γνώση και την Καλλιέργεια, από τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον του κόσμου. Αν και κυρίαρχη και παρηγορητική άποψή μας είναι πως έστω και ένας να κινητοποιηθεί, είναι κέρδος σημαντικό για την κοινωνία, ευτυχώς, τα μηνύματα είναι πολύ θετικά και αισιόδοξα και η συμμετοχή και ανταπόκριση του κόσμου ικανοποιητική.
Και είμαστε στην αρχή …
ΕΝΑΡΞΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΟΥΚΛΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ
Την Τετάρτη, 8/11/2023, στις 5μ.μ. ξεκινάνε τα εργαστήρια κατασκευής κούκλας που απευθύνονται σε παιδιά (μαθητές του σχολείου) και ενήλικες (γονείς τους).
Μέσα από μια σειρά απογευματινών εργαστηρίων θα γίνει προσπάθεια μαθητές και γονείς:
να έρθουν κοντά και να συνδημιουργήσουν,
να μάθουν να αξιοποιούν άχρηστα, ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα υλικά, δίνοντάς τα μια δεύτερη ευκαιρία ζωής, με σεβασμό στο περιβάλλον και την οικογενειακή οικονομία,
να δώσουν μορφή σε αγαπημένα πρόσωπα (ήρωες παραμυθιών, βιβλίων κ.λ.π.)
να διασκεδάσουν, να συνεργαστούν, να αποκτήσουν δεξιότητες
Πάρτε μαζί σας ιδέες πολύχρωμες και ό,τι υλικά χρειάζεστε για να τις υλοποιήσετε, όπως:
Ξυλαράκια, εφημερίδες, υφάσματα, μαλλί πλεξίματος ή άλλες κλωστές, κορδέλες, κουμπιά…
Μετά την ολοκλήρωση του κύκλου Εργαστηρίων επιφυλάσσουμε ξεχωριστές εκπλήξεις για τα δημιουργήματα (συμμετοχή σε εικονογραφημένα παραμύθια, πρωταγωνιστές σε παρουσιάσεις ιστοριών από αγαπημένους συγγραφείς, φιλοξενία σε Εικονικό Μουσείο, Έκθεση κούκλας στο Δημαρχείο Βέροιας κ.λ.π.)
ΗΜΕΡΑ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ
Μαθητές και εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας παρέλαβαν τα βραβεία τους για τη δημιουργία και συμμετοχή τους στην ταινία ¨Μαύρο πουλάκι» που συμμετείχε σε πανελλήνιο διαγωνισμό και απέσπασε τον 1ο έπαινο.
Επειδή δεν μπορέσαμε να παραβρεθούμε, στην Αθήνα, στο Ίδρυμα ¨Μιχάλης Κακογιάννης¨
(θυμηθείτε εδώ: http://dim-koulour.ima.sch.gr/archives/12786 )
όπου έγινε η απονομή, το Υπουργείο Παιδείας και το Γραφείο της Υφυπουργού Δόμνας Μιχαηλίδου , μας απέστειλε τα Βραβεία συνοδευόμενα με ευχές για ακόμη μεγαλύτερες διακρίσεις.
Κι αυτό ακριβώς θα κάνουμε. Διότι και η φετινή χρονιά είναι γεμάτη ποιοτικές και στοχευμένες προγραμματισμένες δράσεις συμμετοχής και εμπλοκής των μαθητών μας.
(στις φωτογραφίες που ακολουθούν είναι από την προβολή της ταινίας σε όλους τους μαθητές μας, για να τη θυμηθούν και η απονομή των βραβείων. Φυσικά με την παρουσία και βράβευση της κας Παυλίδου Σοφίας, ψυχής αυτών των δράσεων και διακρίσεων).
Συγχαρητήρια σε όλους.
Η ΓΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΡΙΚΕΛΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ …
Η συγκεκριμένη ανάρτηση είχε ως αφορμή ένα δάκρυ συγχωριανού μας, με καταγωγή από την Ορντού του αγιασμένου Πόντου, όταν του ανιστορούσα για το ταξίδι μας (μαθητών και εκπαιδευτικών του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας, στον Πόντο).
Συνέχεια αυτής της εξιστόρησης υπήρξε η δημιουργία ενός μικρού ηλεκτρονικού βιβλίου που περιείχε την αφήγηση του ταξιδιού (1ο μέρος) καθώς και μια αφήγηση εκλιπόντος, πλέον, ποντίου πρώτης γενιάς πρόσφυγα, που περιγράφει τον πρώτο καιρό της εγκατάστασής τους στο χωριό μας, την Κουλούρα (2ο μέρος) που περιέχεται στο » Εμπόδιον λησμονιάς, η Κουλούρα στο χώρο και το χρόνο».
(η προβολή του ηλεκτρονικού βιβλίου ενδείκνυται από υπολογιστή και όχι κινητό-μικρή οθόνη)
Ένας φόρος τιμής του Σχολείου μας για ένα σημαντικό κομμάτι κατοίκων του χωριού μας, που συνέβαλε ο ερχομός τους στην πρόοδο και την ευημερία του τόπου μας.
Γιατί τώρα η ανάρτηση; Γιατί ο πόνος της προσφυγιάς και του εκτοπισμού είναι ίδιος, πάντοτε και παντού …
» Πάλι τα ίδια και τα ίδια, θα μου πεις, φίλε.
Όμως τη σκέψη του πρόσφυγα τη σκέψη του αιχμάλωτου τη σκέψη του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια
δοκίμασε να την αλλάξεις, δεν μπορείς.
Όμως ο τόπος που τον πελεκούν και που τον καίνε σαν το πεύκο, και τον βλέπεις είτε στο σκοτεινό βαγόνι, χωρίς νερό, σπασμένα τζάμια, νύχτες και νύχτες
είτε στο πυρωμένο πλοίο που θα βουλιάξει καθώς το δείχνουν οι στατιστικές,
ετούτα ρίζωσαν μες το μυαλό και δεν αλλάζουν
ετούτα φύτεψαν εικόνες ίδιες με τα δέντρα εκείνα
που ρίχνουν τα κλωνάρια τους μες στα παρθένα δάση
κι αυτά καρφώνουνται στο χώμα και ξαναφυτρώνουν·
ρίχνουν κλωνάρια και ξαναφυτρώνουν δρασκελώντας
λεύγες και λεύγες·
ένα παρθένο δάσος σκοτωμένων φίλων το μυαλό μας.
Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές
είναι γιατί τ’ ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη
δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή
γιατί είναι αμίλητη και προχωράει·
στάζει τη μέρα, στάζει στον ύπνο
μνησιπήμων πόνος» . Γ. Σεφέρης
Στίχοι, που μπορεί να γράφτηκαν για την Κύπρο, την Αμμόχωστο, είτε για τη Λωρίδα της Γάζας (αλήθεια, τι τραγικά επεξηγηματική η ονομασία αυτής της περιοχής!), είτε για την Αρμενία (πόσο ξώφαλτσα πέρασε τούτος ο εκτοπισμός στις μέρες μας), είτε για τη Μικρασία και τον Πόντο …
Και το μήνυμα ή δεν το ακούμε ή , γρήγορα το ξεχνάμε , μα ο Σεφέρης είναι εδώ υπενθυμίζοντάς μας:
» Ναι· όμως ο μαντατοφόρος τρέχει
κι όσο μακρύς κι αν είναι ο δρόμος του, θα φέρει
σ’ αυτούς που γύρευαν ν’ αλυσοδέσουν τον Ελλήσποντο
το φοβερό μήνυμα της Σαλαμίνας» .
ΦΥΣΑΕΙ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ;
«Εγώ είμαι που χτυπάω την πόρτα σας ακούστε με.
Φιλέψτε με μονάχα την υπογραφή σας.
Έτσι που τα παιδάκια πια να μη σκοτώνονται.
Και να μπορούν να τρώνε καραμέλες…»
Ναζίμ Χικμέτ
Όταν ένα σχολείο, λίγες, μόλις, μέρες πριν, βραβεύτηκε για τη δημιουργία μιας αντιπολεμικής ταινίας, που υπερασπιζόταν το Παιδί, δεν μπορεί να σιωπά και να μην παίρνει θέση, σήμερα:
Ναι είμαστε με τα παιδιά της Παλαιστίνης, με τα παιδιά του Ισραήλ, με τα παιδιά της Ουκρανίας, με τα παιδιά κάθε χώρας, έρμαιο των συμφερόντων και κάθε μορφής τρομοκρατών, νόμιμων-εκλεγμένων ή αυτόκλητων.