Προγράμματα

    Μάρτιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Φεβ    
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

    ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΜΑΣ

    «TCA SEMINAR CONSORTIUM : CHALLENGES AND OPPORTUNITIES» ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ ΜΕ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΤΗ ΔΙΑΠΙΣΤΕΥΣΗ ERASMUS 2021-27 ΣΕ ΔΙΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ, ΣΤΗ ΝΟΡΒΗΓΙΑ.

    Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το σεμινάριο με τίτλο «TCA seminar consortium : challenges and opportunities» που πραγματοποιήθηκε την χρονική περίοδο από 28/03/2023 έως 31/03/2023 στο Μπέργκεν της Νορβηγίας από τον αντίστοιχο εθνικό φορέα Erasmus της χώρας.
    Το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, ως Διαπιστευμένο σχολείο Erasmus, ήταν ανάμεσα στους τέσσερις εκπαιδευτικούς φορείς από την Ελλάδα που επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν.
    Ήταν μια σπουδαία ευκαιρία να συναντηθούν συντονιστές σχολικών κοινοπραξιών από όλη την Ευρώπη και να ανταλλάξουν εμπειρίες , καλές πρακτικές και ιδέες και για τη δυνατότητα αυτή, ευχαριστούμε για μια ακόμη φορά τον Εθνικό μας Φορέα, το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.).
    Παράλληλα με την διάδραση των συντονιστών , οικοδομήθηκε και εμπλουτίστηκε ένα δίκτυο συνεργασιών με σχολεία και φορείς από χώρες της Ευρώπης όπως Νορβηγία, Σουηδία, Φιλανδία, Ολλανδία , Βέλγιο , Γερμανία, Σλοβακία, Αυστρία , Πορτογαλία, Ισπανία και Τουρκία.
    Ανάμεσα στους άλλους στόχους του σεμιναρίου , ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στην εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων που έχουν ως στόχο την ενίσχυση της συμπερίληψης και της αποδοχής της διαφορετικότητας σε ένα ολοένα και πιο πολυπολιτισμικό ευρωπαϊκό περιβάλλον.
    Εκτός από το θεωρητικό πλαίσιο που αναπτύχθηκε , εφαρμόστηκαν εργαστηριακές πρακτικές [workshop] όπου δόθηκε η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να παρουσιάσουν τις εμπειρίες και τις ιδέες τους και να ενδυναμώσουν διαπροσωπικές σχέσεις οι οποίες δυνητικά μπορούν να οδηγήσουν σε νέες συνεργασίες.
    Συνεργασίες, τις οποίες το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας θα επιδιώξει να υλοποιηθούν, πιστό στο δρόμο που χάραξε , εδώ και 10-11 χρόνια, ανάγοντας τα σχέδια Erasmus σε μια κεντρική στρατηγική επιλογή, όπου μέσα και γύρω απ’ αυτή υλοποιούνται όλες μας οι δράσεις και λειτουργίες, καθιστώντας τα μια ολοκληρωμένη, ολιστική, δημοκρατική και συμπεριληπτική διαδικασία από την οποία δεν περισσεύει κανείς.

    ΟΝΕΙΡΟ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟΥ ΠΡΩΙΝΟΥ

    «Πες το με ποίηση», θα μπορούσε να ονομαστεί ο παρακάτω ¨διάλογος¨ μεταξύ μαθητών και δασκάλων, ωστόσο, όπως συχνά αποδεικνύεται, όλων παιδιών:
    Μαθητές:
    (Χθες βράδυ) … κοιμηθήκαμε στην αγκαλιά της Άνοιξης
    ακουμπώντας το κεφάλι στην καρδιά της
    ακούγαμε στον ύπνο μας τις ανάσες των πουλιών και την καρδιά μας.
    Το πρωί που ξυπνήσαμε είδαμε τον ουρανό να περπατάει στην κάμαρά μας
    σα γαλανό πουλί με χρυσά μάτια, που τσίμπαγε τα ψίχουλα των σκιών
    που μείνανε από χθες βράδυ στο πάτωμα.
    Το χώμα ποτίστηκε με φως. Δε ξεχωρίζεις φως και χώμα.
    Άνοιξαν τα παράθυρα και μπήκαν μέσα τα λουλούδια
    σαν ένα εύθυμο στράτευμα με κόκκινα τύμπανα και χρυσές τρομπέτες
    που γυρίζει απ΄ το χθεσινό μας κήπο στη σημερινή μας καλοσύνη.
    (Δάσκαλε …) …μια στιγμή να νιφτούμε και φθάσαμε.
    Αφηγητής:
    Αγκαλιά με την ποίηση του Γ. Ρίτσου φορτωθήκανε καλαθούνες χρωμάτων και αρωμάτων και σκορπίσανε στους δρόμους του χωριού τους, να μοιράσουνε Άνοιξη, να μοιράσουνε Χαμόγελα και Ελπίδα σε όλους τους κατοίκους, στους γείτονές τους, στους γονείς , τους παππούδες, τις γιαγιάδες τους …
    Τα παιδιά, που όπως τους λέει ο δάσκαλος, είναι οι αποκλειστικοί πρεσβευτές της καλύτερης εποχής του έτους και συνεχίζει, πάλι με λόγια ποιητών, να τους συμβουλεύει: (ο δάσκαλος)
    «το νου σας: από μας η Άνοιξη εξαρτάται».
    Τι χαρά να πορεύονται μπροστά σου οι μαθητές κι εσύ όλο και πιο λιγοστεμένος, μα ορθός, καθώς το θέλησες, να ακολουθείς, να τους δίνεις χώρο, να σε προσπερνάνε σε χαρά, αισιοδοξία, ελπίδα σε ζωή!!!
    Καθώς, παραφράζοντας, την Κική Δημουλά:
    «σε γυροφέρνει, μέρες τώρα, η Άνοιξη…»
    Μια απέραντη δεντροστοιχία ανθισμένων ροδακινιών, να σφαλούν το δρόμο σου.
    Με μια μυρωδιά επιστροφής,
    Να σε παζαρεύει η τοκογλύφος Μνήμη:
    για να σου φέρει πίσω κάποιους Απρίληδες ξεχασμένους…
    «Κάθε λουλούδι έχει τη θέση του στον ήλιο, κάθε άνθρωπος έχει ένα όνειρο».
    Κάθε άνθρωπο του χωριού μας, ευχαριστούμε θερμά για την υποδοχή που επιφύλαξαν στα παιδιά μας, στα πατριωτάκια του ήλιου, τους άνοιξαν τις πόρτες, τους άνοιξαν τα παράθυρα να μπει η Άνοιξη, να πλημμυρίσουν τα σπίτια Φως .
    Σ’ αυτούς τους σκοτεινούς και ιδιωτικούς καιρούς …
    (Και φυσικά, θερμά συγχαρητήρια στους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου, ενός σχολείου, που βασική του προτεραιότητα αποτελεί η ευθεία και συνεχής γραμμή επικοινωνίας με τους ανθρώπους γύρω του, με την τοπική του κοινότητα, υιοθετώντας ένα δημιουργικό και παραγωγικό «δούναι και λαβείν».

    ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ : ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΠΟΥ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ «ΓΙΟΡΤΗ ΒΙΒΛΙΟΥ».

    2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ – ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
    Το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, εδώ και χρόνια, κάνει καθημερινή πρακτική του τη φιλαναγνωσία και την επαφή των μαθητών του με το ΒΙΒΛΙΟ, το παραμύθι, την ποίηση, τη λογοτεχνία:
    • δημιουργώντας θεσμούς (Δεκέμβρης των παραμυθιών),
    • επιλέγοντας και συμμετέχοντας σε σχέδια Erasmus (Language, Learning via Literature) που υπηρετούν τη Λογοτεχνία και τη μάθηση της Γλώσσας, μέσω αυτής,
    • φέρνοντας τους μικρούς μαθητές του σε συστηματική ¨διά ζώσης¨ επαφή με σύγχρονους συγγραφείς παιδικών βιβλίων και εικονογράφους,
    • δημιουργώντας τα δικά του βιβλία (παραμύθια, λογοτεχνικά αφιερώματα, παραμυθοσαλάτες …)
    • διοργανώνοντας εκθέσεις και διαγωνισμούς που συνδυάζουν την τέχνη και τη Λογοτεχνία,
    • στήνοντας τη δική του μεγάλη δανειστική βιβλιοθήκη, που θα αγκαλιάζει όλη την τοπική κοινότητά του.
    Και για του λόγου το αληθές, για τη φετινή σχολική χρονιά, από τον περασμένο Σεπτέμβριο έως τώρα, ο απολογισμός μας σε σχέση με το Βιβλίο είναι:
    • υλοποιήσαμε για 5η συνεχόμενη χρονιά το θεσμό μας «Ο Δεκέμβρης των παραμυθιών»,
    • φιλοξενήσαμε συγγραφείς στο χώρο του σχολείου μας (Γ. Μελίκης, Γ. Γκρέκου, Ε. Τάρη, Σ. Τσιάμη, Χ. Πρωτοψάλτου )
    • επισκεφθήκαμε τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας,
    • παρουσιάσαμε διάφορα θέματα (π.χ Ημέρα Μνήμης του ολοκαυτώματος) μέσα από την επαφή μας με βιβλία Λογοτεχνίας (Μπρούτζινοι κύβοι)
    • δημιουργήσαμε ταινίες μικρού μήκους αντλώντας εικόνες και μετατρέποντάς τε σε λόγο μέσα από την ποίηση και τη Λογοτεχνία (Μαύρο πουλάκι – αντιπολεμικό, Χαίρε Ελευθεριά – εναλλακτικό δρώμενο εικόνας και λόγου …)
    • γράψαμε, εικονογραφήσαμε και τυπώσαμε το δικό μας παραμύθι (Πάνος ο Ασχημόπανος) προσαρμόζοντας την ιστορία του Ασχημόπαπου στη σύγχρονη κοινωνία και τους ανθρώπους (σχολικός εκφοβισμός),
    • κάναμε και τυπώσαμε ένα αφιέρωμα στο μεγάλο μας νομπελίστα ποιητή, Οδυσσέα Ελύτη,
    • οργανώσαμε και είναι σε εξέλιξη ένας διαγωνισμός εικαστικής δημιουργίας με θέμα «Οι ήρωες των κλασικών παραμυθιών στη σύγχρονη πραγματικότητα» στον οποίο, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ημαθίας , καλέσαμε να συμμετέχουν όλα τα σχολεία του νομού μας.
    Και ακολουθεί συνέχεια, έως τον ερχόμενο Ιούνιο με προγραμματισμένες δράσεις:
    • οργάνωση Έκθεσης του θεατρικού μας Βεστιαρίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με τίτλο: «Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας. Δέκα χρόνια θεατρικές παραστάσεις. Δέκα χρόνια ντύνουμε τους μαθητές μας ήρωες των παραμυθιών και της Λογοτεχνίας» (3-8/5/2023)
    • οργάνωση Έκθεσης Εικαστικών Δημιουργιών, στο Δημαρχείο της Βέροιας, με θέμα: «Οι ήρωες των κλασικών παραμυθιών στη σύγχρονη πραγματικότητα» (8/5/2023)
    • συνέργιες με το Π.Τ.Δ.Ε. του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης:
    με τη συγγραφέα Ευλαμπία Τσιρέλη με το ¨Eduardo and the Great Rescue¨, ένα βιβλίο για την αποδοχή, τη φιλία και την αυτοθυσία,
    με τη Μουσειολόγο, Ιστορικό Τέχνης και Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού
    Τμήματος του Α.Π.Θ., κα Μάρθα Ιωαννίδου , θα μιλήσουμε για τη Λογοτεχνία, την Τέχνη και τη δύναμη της εικόνας, (11/5/2023)
    Και θα δημιουργήσουμε ένα εικαστικό παραμύθι (εργαστήρι).
    • Πρωτότυπη παρουσίαση του βιβλίου «Παίζουμε χώρες;» της Χ. Πρωτοψάλτου, στα πλαίσια θεματικού αφιερώματος στη σύγχρονη προσφυγιά και τον εκτοπισμό . (10/5/2023)
    • Εγκαίνια της νέας μας, σύγχρονης, δανειστικής Βιβλιοθήκης του σχολείου μας.

    25 ΤΟΥ ΜΑΡΤΙΟΥ!

     

    Γεμίζει ο τόπος σημαίες ελληνικές, ιδέες ανορθόγραφες, αναβλύζουσες σκέψεις, παλιά υφαντά, προικοσύμφωνα Ελευθερίας, και υποσχέσεις Φιλικών.

     

    25 του Μαρτιού, 200 χρόνια πριν από τώρα, 200 χρόνια μετά από τότε … αντιστύλι, παρηγορία και ελπίδα, τα λόγια του Ο. Ελύτη:

    ¨ Στο σεμνό τενεκέ με το χρώμα βουτώ

    τα πινέλα και μαζί τους βάφω:

    Τα καινούργια σκαριά …

    Βοηθός και σκέπη μας Αι-Κανάρη

    Βοηθός και σκέπη μας Αι-Μιαούλη!

    Βοηθός και σκέπη μας Αγιά-Μαντώ! ¨

     

    Γιατί έξω … έξω μυρίζει … μυρίζει η Άνοιξη!

    Κι είναι πάντοτε ίδια, με φουσκοδεντριές, εγκυμονούσες τον Ερχομό.

    Τεντώνεται η Μέρα καθώς και η Ψυχή,

    πατώντας στις μύτες, να δει το Αύριο…

     

    Τώρα που το ¨εγώ¨ , ανάγκη εστί να ευαγγελίζεται το ¨εμείς¨ , είμαστε όλοι εδώ, παρόντες και ομονοούντες τιμώντας  το ¨ Όλον ¨ του Ξεσηκωμού και του Αγώνα, προσδοκώντας επ-Ανάσταση χαμένων ανθρωπίνων Ιδανικών και συλλογικών Ονείρων .

    Χρόνια Ειρηνικά!

    ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

    Το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, στο πλαίσιο της υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Erasmus+, με τίτλο: «Language, Learning via Literature», καλεί τις σχολικές μονάδες της ΔΠΕ Ημαθίας να συμμετέχουν σε Διαγωνισμό Εικαστικών Έργων με την τεχνική Φωτογραφικού κολάζ, με θέμα:
     
    «Οι ήρωες των κλασικών παραμυθιών στη σύγχρονη πραγματικότητα».
     
    Ο διαγωνισμός δίνει την ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες να επιλέξουν έναν/μία αγαπημένο/η ήρωα των κλασικών παραμυθιών και να τον εντάξουν με την τεχνική του κολάζ μέσα σε ένα φωτογραφικό στιγμιότυπο της εποχής.
     
    Προτεινόμενος τρόπος δημιουργίας των έργων:
     Φωτογραφική αποτύπωση μίας εικόνας της σύγχρονης πραγματικότητας (περιβαλλοντικού, κοινωνικού, καταναλωτικού κ.λ.π. περιεχομένου) η οποία θα αποτελεί το γενικό πλαίσιο του έργου.
     Απομόνωση ενός ήρωα παραμυθιού της επιλογής σας και ένταξή του στη φωτογραφία-γενικό πλαίσιο που επιλέχθηκε ( προτείνεται με remove.bg ).
     Εμπλουτισμός με σύντομο κείμενο (προτείνεται απόσπασμα λογοτεχνικό, ποιητικό απόσπασμα ή απόσπασμα από το παραμύθι) του μηνύματος που θέλουμε να αναδείξουμε ή να υπονοήσουμε. Το κείμενο εντάσσεται είτε εντός του έργου, είτε σε καλαίσθητο καρτελάκι.
     
    Προδιαγραφές έργου
    Κάθε έργο θα πρέπει να έχει διαστάσεις 35Χ25, να είναι τυπωμένο σε λεπτό χαρτόνι και να συνοδεύεται από πρόσθετο καρτελάκι, στο οποίο θα αναγράφονται ευκρινώς τα ονοματεπώνυμα των δημιουργών, η τάξη και το σχολείο τους.
     
    Τα έργα θα πρέπει να παραδοθούν μέχρι την Παρασκευή 7 Απριλίου 2023, στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας (κος Κατσαβός Δημήτριος, τηλ.: 2331097278 ή τη Διεύθυνση, κος Νικολαϊδης Νικόλαος τηλ. :2331070981).
    Τα έργα των μαθητών θα εκτεθούν σε κεντρικό σημείο της πόλης της Βέροιας, τη δεύτερη εβδομάδα του Μαΐου (ο τόπος και ο χρόνος θα προσδιοριστεί σε επόμενο έγγραφο).
     
    Οι επισκέπτες της έκθεσης (μεταξύ των οποίων και εκπρόσωποι των συνεργαζόμενων σχολείων του προγράμματος Erasmus) θα κληθούν να επιλέξουν το καλύτερο έργο. (Το έργο του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας θα είναι εκτός διαγωνισμού, για λόγους δεοντολογίας).
     
    Θα δοθούν ως βραβεία, 5 βιβλία για το έργο που θα διακριθεί 3 για το δεύτερο και 2 για το τρίτο. Σε όλους τους συμμετέχοντες θα απονεμηθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
    Όσες σχολικές μονάδες επιθυμούν να συμμετέχουν στο διαγωνισμό προσκαλούνται να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους στον Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας, κο Νικολαΐδη Νικόλαο (τηλεφωνικά στο 2331070981 ή ηλεκτρονικά στο ekpaideutiko@dipe.ima.sch.gr) ή στον Δ/ντή του Δ. Σχ. Κουλούρας, κο Κατσαβό ( στο 2331097278 ή ηλεκτρονικά στο mail@dim-koulour.ima.sch.gr).

    ¨ΘΕΛΕΙ ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΤΟΛΜΗ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ¨

     
    το εναλλακτικό θεατρικό , μουσικοκινητικό δρώμενό μας με τίτλο: «ΧΑΙΡΕ Ω ΧΑΙΡΕ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ»
     
    ¨ Όσοι το χάλκεον χέρι
    βαρύ του φόβου αισθάνονται,
    ζυγόν δουλείας ας έχωσι·
    θέλει αρετήν και τόλμην
    η ελευθερία ¨.
     
    Μέσα σε μια πυκνή στροφή, ο μεγάλος μας ποιητής Ανδρέας Κάλβος θέτει το ζήτημα της Ελευθερίας.
    Ας μην μας διαφεύγουν, ωστόσο, οι προϋποθέσεις: Αρετή και Τόλμη.
     
    Το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας με ιδιαίτερη υπερηφάνεια παρουσιάζει ένα εναλλακτικό θεατρικό , μουσικοκινητικό δρώμενο (μεταφορά της Τέχνης του Λόγου και της Εικόνας, στο προσκήνιο και το παρασκήνιο, στο Φως και το Σκοτάδι, της Σοφίας Παυλίδου, με πρωταγωνιστές τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας.
     
    Μια παραγωγή του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας στα πλαίσια της στοχοθεσίας (αξιοποίηση της Λογοτεχνίας στη Μάθηση και την καλλιέργεια της Γλώσσας) του ευρωπαϊκού σχεδίου Erasmus+ “ Language Learning via Literature” .

    ΣΤΟ BOCHUM ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ERASMUS+ “ EARTH OBSERVATION FOR EDUCATION”

    Μια ακόμη εβδομάδα εικόνων και εμπειριών έζησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας, στα πλαίσια του σχεδίου Erasmus+ που υλοποιεί με εταίρους σχολεία και Πανεπιστήμια από τη Γερμανία, την Τσεχία και την Ουαλία καθώς και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Γεωλογικό Τμήμα), με τίτλο «Earth Observation for Education»
    Η μετακίνηση, έγινε στην πόλη Bochum της Γερμανίας (διαμονή στο Dortmund) και περιλάμβανε ένα πλήθος δραστηριοτήτων εξοικείωσης με καινοτόμες εφαρμογές και εργαλεία εκπαίδευσης και επαφής με σύγχρονα προβλήματα και φαινόμενα, βιωματικές δράσεις και χρήση των παραπάνω (GPS, smartphone, Colombus eye, …) καθώς και επισκέψεις σε ιδιαιτέρως ενδιαφέροντες προορισμούς (Phoenix see, Gasometer, Bergbaumuseum, Πλανητάριο …) καθώς βέβαια, και ξενάγηση στο Πανεπιστήμιο του Bochum και στο σχολείο που μας φιλοξένησε (Villy Brandt Gesamtschule).
    Αναλυτικότερα, οι 8 μαθητές και εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας μαζί με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες-εταίρους είχαν την ευκαιρία:
    • να εξοικειωθούν με εφαρμογές γεωεντοπισμού στο όμορφο πάρκο αναψυχής Phoenix see,
    • να κάνουν χρήση των ¨έξυπνων συσκευών¨ και να μελετήσουν μ’ αυτές ακραία φαινόμενα (πλημμύρες) επί χάρτου, όπου τοποθετώντας στην περιοχή έρευνας, αναδυόταν εικόνες και φωτογραφίες από πλημμύρες στις χώρες –εταίρους (Καρδίτσα, Πράγα …)
    • να επισκεφθούν μοναδικούς χώρους
    (Gasometer : πρώην εργοστάσιο αερίου στο Oberhausen της Γερμανίας, το οποίο έχει μετατραπεί σε εκθεσιακό χώρο. Φιλοξενεί πολλές και σημαντικές εκθέσεις μεγάλης κλίμακας).
    (Bergbaumuseum: Μουσείο Εξόρυξης Μεταλλείων στο Bochum ή DBM. Ένα από τα μουσεία με τις περισσότερες επισκέψεις στη Γερμανία με περίπου 365.700 επισκέπτες ετησίως. Είναι το μεγαλύτερο μεταλλευτικό μουσείο στον κόσμο και ένα διάσημο ερευνητικό ίδρυμα για την ιστορία της εξόρυξης).
    (Πλανητάριο του Bochum-Προβολή ηλιακού συστήματος)
    • να παρακολουθήσουν διαλέξεις και να συμμετέχουν σε workshop
    (Πανεπιστήμιο Bochum: «Παρατήρηση-Θεωρία-Πείραμα» μια μαθητεία στις διαφορετικές και εναλλακτικές ερμηνείες ).
    • Να εντοπίζουν και να συλλέγουν δεδομένα με εξειδικευμένα εργαλεία και ειδικούς αισθητήρες (π.χ. θερμοκρασίας), να τα καταγράφουν και να συγκρίνουν τα δεδομένα.
    Φυσικά, η εβδομάδα περιείχε και στιγμές χαλάρωσης, διαδρομές υπαίθριες και αστικές (η άλλη ορολογία της βόλτας στην αγορά), συμμετοχή σε μπάρμπεκιου στο χώρο του σχολείου, στιγμές που καταγράφονται ανεξίτηλα, στο νου και την καρδιά των μικρών μας μαθητών, κυρίως μα όχι μόνο.

    ΕΒΔΟΜΑΔΑ ERASMUS+ , ΕΒΔΟΜΑΔΑ LLvL, ΣΤΗ ΡΟΥΜΑΝΙΑ για το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ

    Με εξαιρετική επιτυχία ολοκληρώθηκε η συνάντηση των εταίρων του σχεδίου Erasmus+ “Language, Learning via Literature “ στη Ρουμανία.
    Μια εβδομάδα γεμάτη εικόνες, εμπειρίες, επαφές, μια εβδομάδα παραγωγής γνωστικών και διδακτικών αποτελεσμάτων, μια εβδομάδα γνωριμίας με τον πολιτισμό και την παράδοση της φιλοξενούσας χώρας, μια εβδομάδα ψυχαγωγίας και διασκέδασης, μια ακόμη εβδομάδα άσκησης, εκπαιδευτικών και μαθητών, στην ιδιότητα του Ευρωπαίου πολίτη, με άλλα λόγια, μια ακόμη ενδιαφέρουσα εβδομάδα Erasmus+.
    Από το Βουκουρέστι, το Παλάτι του Λαού, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και άλλα αξιοθέατα της πρωτεύουσας, στο Τίργου Ζίου, της πόλης που βρίσκεται το σχολείο COLEGIUL NAȚIONAL SPIRU HARET που μας φιλοξένησε.
    Εκεί, πραγματοποιήθηκαν πλήθος προγραμματισμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (παρουσιάσεις ποιητών και συγγραφέων, παραμυθιών, δρώμενα, εικαστικές εκθέσεις), όλες στα πλαίσια της θεματολογίας του συγκεκριμένου σχεδίου (Γλώσσα και Λογοτεχνία), αλλά και ξενάγηση στα αξιοθέατα της πόλης (The History Museum “Alexandru Ștefulescu” Central Park- Constantin Brâncuși’s sculptures – The Kissing Gate, The Silent Table, Iosif Keber’s House, The Endless Column).
    Επίσης, σε κοντινά , στην πόλη, σημεία πολιτισμού, πραγματοποιήσαμε εικαστικά εργαστήρια πηλού, ζωγραφικής κ.λ.π. – Mărtițor (spring’s symbol), folk craftsman, folk exhibition – Daciana Ungureanu – Visit Women’s Cave (Peștera Muierilor)
    Η εβδομάδα περιλάμβανε και μια επίσκεψη στην εξαιρετικού ενδιαφέροντος, πανέμορφη πόλη Σιμπιού (Sibiu), ίσως από τις ομορφότερες πόλεις της χώρας . (Valea Zânelor (Clay Castle of the Valley of fairies -) – Povestea Calendarului (The Calendar’s Story)
    Η αποστολή του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας ευχαριστεί θερμότατα την υπεύθυνη συντονίστρια του προγράμματος Μιχαέλα και την εκπληκτική νεανική της ομάδα Erasmus+, τόσο για την οργάνωση και σχεδίαση της βδομάδας φιλοξενίας, όσο και για την ανθρώπινη, ζεστή και φιλική αντιμετώπισή τους, όντας δίπλα μας καθόλη τη διάρκεια της εβδομάδας.
    Ο πήχης φιλοξενίας βρίσκεται ψηλά. Κι αυτό αποτελεί για εμάς μια κατάσταση δημιουργικού άγχους αφού σε δυο περίπου μήνες, τον Μάιο του 2023 είναι η σειρά μας να υποδεχθούμε τους εταίρους μας.
    Ήδη, οι εργασίες προετοιμασίας και οργάνωσης έχουν αρχίσει. Και είμαστε σίγουροι πως θα ανταποκριθούμε στις προσδοκίες όλων.

    6η ΜΑΡΤΙΟΥ, ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ, στο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ

    Ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού και της βίας, η σημερινή, 6η Μαρτίου και το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, μέσα από δυο παραγωγές του (ένα σύντομο βίντεο και ένα παραμύθι στηριγμένο στο Ασχημόπαπο του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν με σύγχρονα δεδομένα), υπενθυμίζει την ανάγκη να αποτελεί η κάθε μέρα του χρόνου, ημέρα κατά της σχολικής επιθετικότητας, της πρόληψης και του μη εφησυχασμού..
    Δείτε τα εδώ:
    Στο Σχολείο μας η απάντηση, εδώ και χρόνια, στην εξάλειψη του προβλήματος δεν είναι άλλη από τη δημιουργία συνθηκών ενός δημοκρατικού και συμπεριληπτικού σχολείου:
    • Ενός σχολείου που όχι μόνο αποδέχεται αλλά και τιμά τη διαφορετικότητα, την ποικιλομορφία και την πολυπολιτισμικότητα.
    • Που ευαισθητοποιεί όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας –μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς.
    • Που προωθεί την αλληλοκατανόηση και την ειρηνική επίλυση των προβλημάτων στις διαπροσωπικές σχέσεις.
    • Που εστιάζει στην ηθική και ανθρωπιστική διάσταση της παιδείας, στην καλλιέργεια του σεβασμού, της ενσυναίσθησης και της αλληλεγγύης.
    • Που δίνει ευκαιρίες συμμετοχής σε όλους τους μαθητές (μέσα από την αξιοποίηση των Τεχνών της Θεατρικής Αγωγής, τα σχέδια Erasmus…) δίνοντας προτεραιότητα στην υπηρεσία της διδακτικής και της διαπαιδαγώγησης, της κοινωνικής ένταξης και όχι μόνο στα μαθησιακά αποτελέσματα.
    • Οικοδομώντας τον ανθρωπιστικό αξιακό χαρακτήρα του σχολείου που περιλαμβάνει την εξάλειψη της ρητορικής του μίσους και της ξενοφοβίας καθώς και την εξάλειψη των προκαταλήψεων και του ρατσισμού απέναντι σε κάθε είδους διαφορετικότητα (αναπηρία, σωματική διάπλαση, φύλο, εθνότητα), γιατί μόνο αυτός μπορεί να διασφαλίσει την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και την προαγωγή των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών μας και κατ’ επέκταση της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας.
    Με τη ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας, τη συμμετοχή και τον διάλογο οικοδομείται ένα ασφαλές περιβάλλον, χωρίς αποκλεισμούς, και οι μαθητές και οι μαθήτριες ενδυναμώνονται, μαθαίνουν να επιλύουν ειρηνικά τις διαφορές τους, να αποδέχονται τον άλλο, αλλά και να αμύνονται απέναντι στον φόβο και στην ανασφάλεια που προκαλείται από κάθε μορφής βία.
    Έτσι χτίζουμε το Αύριο της συνύπαρξης και της συνδημιουργίας.

    ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΜΕ ¨ΚΥΡΑ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ¨ , ¨Σ΄ΧΩΡΜΕΝΑ¨, ¨ΧΑΣΚΑ¨ ΚΑΙ ¨ΧΑΡΤΑΕΤΟΥΣ¨ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΕΣ (ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΜΑΣ ΠΙΓΚΟΥΪΝΑΚΙΑ) ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ

    Διότι, «οι ρίζες δεν είναι, μόνο, για να γυρίζουμε πίσω,
    είναι για να βγάζουνε κλαριά.
    Άμα δε βγάζουνε,
    είναι παλούκια καυσόξυλα»
                                        (Κατερίνα Γώγου, ¨Ιδιώνυμο¨)
     
    Μια μέρα αφιερωμένη στην Παράδοση ήταν η τελευταία Παρασκευή, πριν την Καθαρή Δευτέρα.
    Μια μέρα αφιερωμένη σ’ όλες τις γιαγιάδες και τους παππούδες μας (ζώντων και κεκοιμημένων-για εμάς τους παλαιότερους), που κρατούσαν ως ¨κόρη οφθαλμού¨τα έθιμα του τόπου μας, του λαού μας και πάλευαν , πεισματικά, να τα μεταδώσουν στις νεότερες γενιές.
    Μια προσπάθεια που εμείς, εδώ στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, με σεβασμό και αντιλαμβανόμενοι τις σημαντικές κοινωνικές αλλαγές της εποχής μας (πολυπολιτισμικότητα, εκτροχιαστικοί ρυθμοί ζωής, αποπροσανατολιστικές πηγές της καθημερινότητάς μας …) πασχίζουμε να διατηρήσουμε.
    Πιστεύοντας πως η Εκπαίδευση μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της Παράδοσης και των εθίμων, αφού δείτε το φωτογραφικό ρεπορτάζ της σχολικής μας μέρας, διαβάστε και λίγα λόγια για το κάθε έθιμο που ανα-βιώσαμε!
     
    «Κυρά Σαρακοστή»
    (Μαθητές και δάσκαλοι, έκαναν ζύμη και έπλασαν τη δική τους ¨Κυρά Σαρακοστή¨)
     
    Ένα από τα παλαιότερα ελληνικά έθιμα για τη Σαρακοστή και το Πάσχα είναι η Κυρά Σαρακοστή, η οποία δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο που μετρούσε τις εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής, η επίσημη έναρξη της οποίας είναι η Καθαρή Δευτέρα.
    Το ημερολόγιο αυτό, είτε με ζυμάρι, αλεύρι, αλάτι και νερό, είτε με χαρτί που το ζωγράφιζαν,παρίστανε μια γυναίκα με φαρδιά φούστα, μ’ έναν σταυρό στο κεφάλι, με σταυρωμένα χέρια λόγω προσευχής, χωρίς στόμα λόγω νηστείας, και με επτά πόδια- ένα για την κάθε εβδομάδα της Μεγάλης Σαρακοστής.
    Ξεκινώντας από την Καθαρά Δευτέρα, κάθε Σάββατο που περνούσε, της έκοβαν και από ένα πόδι κι έτσι ήξεραν πόσες βδομάδες απέμεναν μέχρι το Πάσχα. Το Μεγάλο Σάββατο έκοβαν και το τελευταίο της πόδι και το κομμάτι αυτό, αν ήταν από χαρτί, το έκρυβαν σ’ ένα ξερό σύκο από αυτά που είχαν αποξηράνει το καλοκαίρι ή στο ψωμί που έψηναν για το βράδυ της Ανάστασης.
    Όποιος έβρισκε το χάρτινο πόδι της Κυράς Σαρακοστής στη φέτα του ψωμιού που τού αναλογούσε ή στο σύκο που έπιανε από το καλάθι, πίστευαν πως θα ήταν καλότυχος, θα του έφερνε τύχη, γούρι.
     
    «Σ’ χωρμένα»
    (Μαθητές και δάσκαλοι έκαναν έναν μεγάλο κύκλο και αφού δόθηκε μια ερμηνευτική εξήγηση στη λέξη «συγχωρώ»,-παραχωρώ από το χώρο μου, σε βάζω μέσα σ’ αυτόν, ο καθένας, κρατώντας μια καραμέλα στο χέρι, σκέφτηκε τα συμβάντα της χρονιάς που πέρασε και ζήτησε να τον συγχωρήσει εκείνος, τον οποίο, ίσως, στεναχώρησε, μάλωσε, πλήγωσε …)
     
    Παλιά, το βράδυ της μεγάλης Αποκριάς, τα μέλη της οικογένειας μαζευόντουσαν στον κυρίως οντά για να φάνε όλοι μαζί. Πριν το φαγητό πραγματοποιούνταν δυο όμορφα έθιμα με συμβολισμούς.
    Πρώτα γινόταν το έθιμο της συγχώρεσης που σταθεροποιούσε τον σεβασμό, κυρίως, στα μεγαλύτερα μέλη. Τα νεαρότερα μέλη, νύφες, γαμπροί, εγγόνια, έσκυβαν και φιλούσαν τα χέρια των γεροντότερων και έλεγαν «συγχωρεμένα».
    Μετά γινόταν και το συγχώριο μεταξύ και των υπολοίπων μελών της οικογένειας . Οι μεγαλύτεροι έδιναν χρήματα σ΄ αυτούς που τους φιλούσαν το χέρι και έλεγαν και αυτοί «συγχωρεμένα».
    Δεν έπρεπε να ξεκινήσουν την νηστεία μαλωμένοι και ήταν μια ευκαιρία να λυθούν και οι διενέξεις των μελών της παλιάς οικογένειας που ήταν πολυμελής και ζούσαν όλοι τότε κάτω από την ίδια στέγη.
     
    «Χάσκα»
    (Με πλάστες, γκλίτσες και κλαδιά δέντρων, για όσους δεν είχαν φροντίσει να φέρουν τα ¨αυθεντικά εργαλεία¨, δάσκαλοι έδεσαν ένα σχοινί και στην άκρη του στερέωσαν ένα βρασμένο αυγό. Οι μαθητές με το στόμα ορθάνοιχτο και επιδέξιες κινήσεις προσπαθούσαν και οι περισσότεροι τα κατάφεραν να πιάσουν με το στόμα τους το αυγό που κινούνταν σε ρυθμούς εκκρεμούς και έχοντας τα χέρια τους ¨δεμένα¨ πίσω στη μέση).
     
    Το έθιμο «χάσκα» συμβόλιζε και την αρχή νηστείας .Ο παππούς κουνούσε τρεις φορές μπροστά στο στόμα ,των παιδιών κυρίως, ένα αυγό που ήταν δεμένο με σπάγκο σε έναν πλάστη (ξύλινος κλώστης για τις πίτες) ή σε μια γκλίτσα και έπρεπε το άτομο που έχασκε (χάσκα ) να καταφέρει να βάλει στο στόμα του το αυγό χωρίς να χρησιμοποιήσει τα χέρια του. Όποιος το κατόρθωνε έπαιρνε τα μπράβο των υπολοίπων και τις ευχές τους να είναι γερός και του χρόνου και κυρίως έτρωγε και το αυγό.
    Έτσι συμβολικά το στόμα έκλεινε με το αυγό της Αποκριάς και ξανάνοιγε με το αυγό του Πάσχα. Πίστευαν ότι το “αντέτι”, δηλαδή το έθιμο με το αυγό, το κάνουν “για να γίνουν η βρύζα και το στάρι”. Αυτό εξηγείται από την αναζωογονητική δύναμη του αυγού ως φορέα ζωής.
     
    «Γαϊτανάκι»
    (Μαθητές και δάσκαλοι, έπλεξαν χορεύοντας, πολύχρωμες κορδέλες-γαϊτανάκια, ένα πλέξιμο που, σιγά-σιγά, τους έφερε πιο κοντά).
     
    Από τα πιο γνωστά πανελλαδικά έθιμα, που διατηρούνται αυτούσια ως τις μέρες μας κατά τις αποκριές. Δεκατρία άτομα χρειάζονται γι’ αυτόν το χορό. Ο ένας κρατά ένα μεγάλο στύλο στο κέντρο, από την κορυφή του οποίου κρέμονται 12 μακριές κορδέλες, διαφορετικού χρώματος η καθεμιά. Οι κορδέλες αυτές λέγονται γαϊτάνια και δίνουν το όνομά τους στο έθιμο.
    Οι υπόλοιποι δώδεκα χορευτές κρατούν από ένα γαϊτάνι και χορεύουν σε ζευγάρια. Καθώς κινούνται γύρω από το στύλο, κάθε χορευτής εναλλάσσεται με το ταίρι του. Έτσι, πλέκουν τις κορδέλες πάνω του δημιουργώντας χρωματιστούς συνδυασμούς. Όταν πια οι κορδέλες τυλιχτούν στο στύλο και οι χορευτές χορεύουν όλο και πιο κοντά σε αυτόν, τότε ο χορός τελειώνει και το στολισμένο γαϊτανάκι μένει να θυμίζει το αποκριάτικο πνεύμα.
     
    «Χαρταετοί»
    (δάσκαλοι και μαθητές έφτιαξαν απλές κατασκευές χαρταετών, σχημάτισαν χάρτινες ουρές και τους πέταξαν ψηλά στον ουρανό, ή … τουλάχιστον κάποιοι, προσπάθησαν…)
     
    Ο χαρταετός που πετάμε την Καθαρά Δευτέρα, δεν είναι απλώς ένα ακόμα παιχνίδι, που ίπταται στον αέρα εδώ και χιλιάδες χρόνια σε πολλές χώρες του κόσμου.
    Το πέταγμα του χαρταετού ψηλά στον καταγάλανο ουρανό, εκεί που κάνει τις φιγούρες του με τη βοήθεια του ανέμου, έχει τον δικό του συμβολισμό, που δεν είναι άλλος από την κάθαρση και την ανάταση της ψυχής μετά το ξεφάντωμα της αποκριάς. Μετά το πέταγμα του χαρταετού, η ψυχή μας είναι καθαρή και έτοιμη να ξεκινήσει τη νηστεία της Σαρακοστής, ξεκινώντας, φυσικά, από την Καθαρά Δευτέρα.
    Αυτό το έθιμο του χθες, του σήμερα αλλά και του αύριο, έχει τη δύναμη, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους για κάθε χώρα, να ξεσηκώνει όλο τον κόσμο, μικρούς και μεγάλους και να τους παρασύρει σ’ ένα διαφορετικό παιχνίδι, επίπονο και επίμονο, αγωνιώδες και πολύχρωμο, με επιτυχίες ή απογοητεύσεις, αλλά πάντοτε ένα πανηγύρι συγκινήσεων, συναγωνισμού και χαράς.
     
    Η Καθαρή Δευτέρα έρχεται … (δυο λόγια για γονείς και παιδιά)
    Δεν είναι λίγες οι οικογένειες που θα ξεχυθούν στην εξοχή για να απολαύσουν τόσο το πέταγμα του χαρταετού όσο και τα σαρακοστιανά εδέσματα.
    Αν θέλετε να κάνετε αυτή την εμπειρία να χαραχτεί στη μνήμη σας ακόμα πιο έντονα, δεν έχετε παρά να φτιάξετε το χαρταετό μόνοι σας.
    Το μόνο που χρειάζεστε είναι τα κατάλληλα υλικά, πολλή όρεξη, κέφι, μεράκι και ο συνδυασμός από δύο ζευγάρια χέρια, τα παιδικά, για τις λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά, και τα μεγαλύτερα και δυνατά που θα δώσουν τη δύναμη στον χαρταετό να πετάξει.
    Αν φτιάξετε τον χαρταετό παρέα, σίγουρα θα ζήσετε το έθιμο της Καθαρής Δευτέρας ακόμα πιο έντονα και θα έχετε μοιραστεί μαζί μια ακόμα αξιομνημόνευτη και μοναδική στιγμή. Πάντως ό,τι κι αν αποφασίσετε, το σίγουρο είναι ότι την Καθαρά Δευτέρα ακόμα και οι γονείς γίνονται παιδιά, μ’ εκείνη την έξαψη που ένιωσαν όταν πέταξαν τον χαρταετό για πρώτη φορά κι εκείνη την αγωνία για να φτάσει όσο το δυνατόν ψηλότερα…
     
    Από εμάς η ευχή είναι να περάσετε υπέροχα και καλή Σαρακοστή, τηρώντας τις παραδόσεις και τα έθιμα του τόπου μας!