ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΓΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΓΑ
Το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, συνεχίζοντας το ταξίδι του στον μαγικό κόσμο του Erasmus+ προχώρησε στην πρώτη συνάντηση με τη συμμετοχή μαθητών (προηγήθηκαν άλλες συναντήσεις εργασίας εκπαιδευτικών σχολείων και πανεπιστημιακών καθηγητών) στα πλαίσια του απαιτητικού σχεδίου Erasmus+, στο οποίο συμμετέχουμε, με τίτλο “Earth Observation For Education”, με εταίρους Σχολεία και Πανεπιστήμια από τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τσεχία και το δικό μας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Γεωλογικό Τμήμα & Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης).
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα της Τσεχίας, την πανέμορφη Πράγα, στην οποία βρεθήκαμε 2 εκπαιδευτικοί και 5 μαθητές, προσκεκλημένοι του ιστορικού Πανεπιστημίου του Καρόλου και του Zakladni a Materska skola, Praha 1.
Εκτός των μοναδικών, για τους μικρούς μας μαθητές, και μαγευτικών στιγμών για όλους που αποτέλεσαν οι περίπατοί μας στο ιστορικό κέντρο της πόλης (Αστρονομικό ρολόι, Γέφυρα του Καρόλου …), στις όχθες του Μολδάβα, στο επιβλητικό κάστρο της πόλης, στο λόφο της (με το τελεφερίκ) και στα καταπράσινα, δεντρόφυτα περίχωρά της, το πρόγραμμα επιφύλασσε και «βουτιές στα βαθειά».
Και εξηγούμε: Όλες οι περιηγήσεις μας συνοδεύονταν από καταγραφές (κτιρίων, αξιοθέατων, τουριστικού ενδιαφέροντος σημείων και ιστορικών μνημείων), χαρτογράφησής τους και ψηφιακής, στη συνέχεια, αποτύπωσής τους, με τη χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων (Kobo tool box, Timelapse, EarthKam, Earth Blox … ) τα οποία, αντικείμενο μελέτης και αξιοποίησής τους, αποτελεί η στοχοθεσία του συγκεκριμένου προγράμματος. Για τα παραπάνω εργαλεία έγιναν εξαιρετικές παρουσιάσεις και δειγματικές προσπάθειες εφαρμογής από Πανεπιστημιακούς καθηγητές, διδακτορικούς φοιτητές και εκπαιδευτικούς του προγράμματος. Η εφαρμογή τους, επιπλέον, στη διδακτική πράξη και διδασκαλία πολλών εκ των τυπικών μαθημάτων, αποτελεί διαφορετική και καινοτόμα μέθοδο.
Οι παρουσιάσεις των εργαλείων, μετά τη βιωματική καταγραφή του υλικού και η δια ζώσης εφαρμογή που ακολούθησε στο Πανεπιστήμιο του Καρόλου, αν και δυσκόλεψε τους μαθητές μας, τους ενθουσίασε και τα αποτελέσματα των προσπαθειών τους ήταν ικανοποιητικά και προπαντός, αξιέπαινα.
Επίσης, προχώρησαν σε δύο παρουσιάσεις (case studies) , στη δημιουργία ψηφιακών σεναρίων, προσαρμοσμένων στις δυνατότητες και στην ηλικία τους καθώς και στα ενδιαφέροντα και τα προβλήματα και τις προοπτικές της περιοχής τους , στις οποίες αξιοποίησαν πολλά από τα προαναφερθέντα εργαλεία (kobotool box, Timelapse …) καθώς και καινοτόμων συσκευών (Kalliope- Univercity of Bochum).
Μυήθηκαν, τόσο οι μαθητές, όσο και οι δάσκαλοι, στη διασύνδεση μαθημάτων του Ωρολογίου Προγράμματος με αντικείμενα σύγχρονου προβληματισμού (κλιματική αλλαγή, ενεργειακή κρίση, έντονα καιρικά φαινόμενα, λειψυδρία … αλλά και Παγκόσμια ιθαγένεια, ατομική ευθύνη κ.λ.π.). Επίσης, στη διασύνδεση όλων των παραπάνω με την Τέχνη και τη δυνατότητα έκφρασης και εικαστικής ¨ομιλίας¨ και ¨άποψης¨ πάνω σ’ αυτά, συνδυάζοντας βέβαια και τα πλαίσια ενασχόλησής μας με το GEOART (τέχνη, δορυφορική παρατήρηση της Γης …), ένα πρωτότυπο εφαρμοσμένο σενάριο που υλοποιούμε σε συνεργασία με το Γεωλογικό Τμήμα (κος Μουρατίδης) και το Παιδαγωγικό Τμήμα (κα Ιωαννίδου) του Α.Π.Θ.
Επιστρέφουμε με ελπίδα και προσδοκίες. Στο χέρι μας είναι να μην επιτρέπουμε τη μιζέρια και την απογοήτευση, τις εξαντλητικές απαιτήσεις, συχνά χωρίς νόημα, να μας στερούν τη λαχτάρα για το ¨άλλο¨ , για το ¨νέο¨ για αυτό το ¨άγνωστο¨ που μας γίνεται ¨γνωστό¨ και μας φανερώνεται μέσα από τις συμμετοχές μας στα σχέδια Erasmus+, αυτό που, εντέλει, μας συνδέει με το αύριο, την προοπτική, μέσα από τη δημόσια και συμπεριληπτική εκπαίδευση που απαιτεί στήριξη και σεβασμό.