Προγράμματα

    Ιούλιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Ιούν    
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

    ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΜΑΣ

    ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ, μια ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ του ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ, ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΟΤΗΤΑ, ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΣΤΗΝ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΟ ΠΟΛΙΤΕΙΟΤΗΤΑ

    Οι «Στάσεις ζωής» του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας αποτελούν «στάσεις» ενός ταξιδιού Εθελοντισμού, Προσφοράς, Αλληλεγγύης, Κοινωνικής παρέμβασης και μαθητείας, εν τέλει στην ιδιότητα του ενεργού πολίτη.
     
    Ενός ταξιδιού που κρατάει από την αρχή της Άνοιξης και συνταξιδιώτες, όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου αλλά και εθελοντές εκτός αυτού (γονείς, φοιτητές, εθελοντές εικαστικούς, καλοτεχνίτες του Α.Π.Θ. …)
     
    Στη διάρκεια του ταξιδιού, αναζητώντας πτυχές του εθελοντισμού, της προσφοράς κ.λ.π. (προαναφέρθηκαν οι έννοιες), υπήρξαν πολλές «στάσεις» εντός εισαγωγικών, στάσεις άυλες, νοητές, ενδεικτικά σας αναφέρουμε:
     
    Στάση στήριξης και προσφοράς παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού (θεατρική παράσταση: «Το βάζο με τα μοναχικά μπισκοτάκια»)
     
    Στάση Αλληλεγγύης και κοινωνικής παρέμβασης για τα καρκινοπαθή παιδιά και όχι μόνο και τους εθελοντές δότες μυελού των οστών (κινηματογραφική ταινία: «Ζητείται Ελπίς»
     
    Κι ερχόμαστε στις πραγματικές στάσεις, τις υπαρκτές με σάρκα και οστά ή ορθότερα, με σίδερα, πάνελ, λαμαρίνες σκουριασμένες, άβαφες, γενικά , στάσεις εγκατάλειψης.
    Η απόφασή μας να παρέμβουμε σ’ αυτούς τους χώρους-(στάσεις αστικών λεωφορείων) έγινε αποκλειστικά από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, λαμβάνοντας υπόψη, τόσο την αισθητική τους κατάσταση και λειτουργικότητα (προχωρημένες φθορές), όσο και το γεγονός ότι αποτελούν χώρους που χρησιμοποιούνται καθημερινά από τους κατοίκους του χωριού και τους μαθητές που μεταβαίνουν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Ρόλο στην επιλογή των χώρων έπαιξε και το γεγονός ότι βρίσκονται σε κεντρικά σημεία του χωριού και αποτελούν το «καλωσόρισμα» τόσο για τους επισκέπτες, όσο και μια «καλημέρα» για τους περαστικούς (κόμβος Εγνατίας οδού).
     
    Στο πλαίσιο της προσπάθειάς μας για τη βελτίωση της εικόνας και της λειτουργικότητας του χωριού μας, το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας διοργάνωσε έναν κύκλο δραστηριοτήτων με στόχο τον καλλωπισμό των στάσεων λεωφορείων που είναι και σημεία αναμονής των κατοίκων και των επισκεπτών μας. Το ύφος και το εικαστικό περιεχόμενο κάθε στάσης- δράσης αποφασίστηκε να μεταδίδει μηνύματα και να αντλεί τη θεματολογία του από ζητήματα Περιβάλλοντος, , ανθρωπίνων σχέσεων, κοινωνικών αξιών …
     
    Και ξεκινήσαμε … Μετρήσαμε τις δυνάμεις μας και προχωρήσαμε σε φωτογράφιση, καταγραφή υπάρχουσας κατάστασης, καταλογοποίηση προβληματικών σημείων, μετρήσαμε επιφάνειες, διαστάσεις,
    Κρίναμε ότι χρειαζόμαστε δάνειες δυνάμεις:
    • Από την τοπική κοινότητα (γονείς, παλιούς μαθητές και μαθήτριές μας, γυμνασιόπαιδα κ.λ.π.)
    • Από την τοπική αυτοδιοίκηση (χρηματοδότηση για μπογιές και υλικά …)
    • Από τον κόσμο των καλλιτεχνών, όπου ζητήσαμε υποστήριξη και ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό:
     Καλλιτέχνες εθελοντές της πόλης μας (τοπικοί δημιουργοί)
     Εθελοντές εικαστικοί της ομάδας ¨Επίμονη Τέχνη¨ από Θεσσαλονίκη
     Διδάσκουσες και φοιτήτριες της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.
     
    Στην προσπάθειά μας καθοριστική υπήρξε η υποστήριξη της Galery Papatzikou μιας πρεσβευτή της πόλης-δήμου μας στο χώρο της Τέχνης.
     
    Όταν όλα μπήκαν σε σειρά, ξεκινήσαμε πρώτοι, τις προκαταρκτικές εργασίες (ασταρώματα, επιδιόρθωση σκουριών, τοποθέτηση νέων επιφανειών όπου ήταν κατεστραμμένες κ.λ.π.)
     
    Παράλληλα, μιλήσαμε για την τέχνη της Land art και του graffiti αξιοποιώντας τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο CARE με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Α.Π.Θ. που αφορούσε την αξιοποίηση των παραπάνω ειδών τέχνης στην υπηρεσία της αειφορίας και της αισθητικής αναβάθμισης του οικιστικού τοπίου
     
    Αξιοποιήσαμε γνώσεις, εικόνες και εμπειρίες Τέχνης που αποκτήσαμε από τα ταξίδια Erasmus+ :
    • Πολωνία (Καντίνσκι)
    • Ανδαλουσία (υπαίθρια τέχνη)
    • Καταλονία (Μιρό)
    Τα προτείναμε στις συναντήσεις μας με τους εικαστικούς …
     
    Και φτάσαμε στην πράξη!
    Χρώματα και σχήματα κατέκλυσαν σημεία του χωριού που διεκδικούν να γίνουν τοπόσημα
     
    Επιδέξια χέρια των διδασκουσών της Σχολής Καλών Τεχνών καθοδηγούν, ορίζουν …
    Παθιασμένα χέρια των νεαρών φοιτητριών της Σχολής Καλών Τεχνών ακολουθούν, δημιουργούν σχήματα, οριοθετούν επιφάνειες, …
    Ορεξάτα, χωρίς την αίσθηση του ¨κινδύνου¨ χέρια, των μικρών μαθητών και μαθητριών του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας βάφουν, γεμίζουν χρώματα οριοθετημένων σχημάτων …
    Και το αποτέλεσμα; Μ α γ ι κ ό !!!
     
    Οι πρώτοι επισκέπτες εκφράζουν το θαυμασμό τους και εύχονται να υπάρξουν μιμητές …
     
    Και η πρόταση; Απόλυτα εφαρμοστέα από οποιονδήποτε (σχολείο, σύλλογο, ομάδες εθελοντών …) σε οποιοδήποτε δημόσιο χώρο εγκατάλειψης, με σεβασμό στο περιβάλλον, τη λειτουργία του χώρου, την αισθητική ποιότητα του αποτελέσματος …
     
    Ακολουθώντας μια τακτική που εφαρμόζουμε χρόνια τώρα, προσπαθήσαμε παράλληλα να κάνουμε και μάθημα:
    • Γλώσσα (ενδεικτικά)
     συγγραφή επιστολών προς Δήμαρχο – ερώτημα περί ιδιοκτησίας και ευθύνης των χώρων, αίτημα χρηματοδότησης ,
     προς Διδάσκουσες της Σχολής Καλών Τεχνών, πρόσκληση-έκκληση για συμμετοχή στη δράση (προστιθέμενη αξία, εξασφάλιση ποιότητας …)
     διατύπωση σύντομων κειμένων, συνθημάτων υποστηρικτικών των εικονογραφήσεων …)
    • Μαθηματικά (ενδεικτικά)
     Μετρήσεις επιφανειών (εμβαδού), μετρήσεις αποστάσεων (μήκη …)
    Αλλά και Φυσική ιστορία, Ζωολογία, Γεωγραφία, Εικαστικά, Περιβαλλοντική εκπαίδευση, τοπική ιστορία…
     
    Θα ακολουθήσει επίσης  εφαρμογή και αξιοποίηση γνώσεων των Νέων Τεχνολογιών: θα τοποθετηθούν σε κάθε στάση barcode όπου θα υπάρχει η δυνατότητα σε κάθε περαστικό-επισκέπτη ενδιαφερόμενο να πάρει πληροφορίες τόσο για τα εικονιζόμενα (σχέδια, μηνύματα κ.λ.π.) όσο και για την εκπαιδευτική-παιδαγωγική διαδικασία που ακολουθήθηκε, μυώντας τους μαθητές σε στάσεις και συμπεριφορές ενεργού πολίτη.
     
    Απόλυτη προτεραιότητα επίσης, η Συμπερίληψη και η Πολυπολιτισμικότητα. Μέσα από συνεργατικές δραστηριότητες, όλοι μαζί, επιδιώκουμε να ενισχύσουμε την αίσθηση του ανήκειν και να γιορτάσουμε την πολιτισμική ποικιλομορφία του χωριού μας.
     
    Τέλος, επειδή για κάθε πράξη, στάση, συμπεριφορά, πρωτοβουλία, μεγάλη αξία έχει η συνέχεια και η βιωσιμότητά τους, με την ολοκλήρωση του έργου, οι στάσεις θα υιοθετηθούν από το σχολείο και εθελοντές υποστηρικτές πολίτες, ώστε να υπάρχει, συντήρηση και προστασία.
    (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι φωτογραφίες στην ανάρτηση είναι τυχαία τοποθετημένες, χωρίς χρονολογική ή εννοιολογική σειρά, συμβάλλοντας στο ¨όλον¨ .

    Comments are closed.