ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ INVITED EXPERTS, ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑΣ ΤΟΥ ΣΤΗ ΔΙΑΠΙΣΤΕΥΣΗ ERASMUS+ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΕΙ.
Μια πολύ παραγωγική και άκρως, επιμορφωτικά, ενδιαφέρουσα εβδομάδα κύλησε για τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας αλλά και τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου Διαβατού (μέλος στην κοινοπραξία του σχεδίου ¨Διαπίστευση Erasmus+ Δ. Σχ. Κουλούρας¨) οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν επιμορφωτικές δράσεις (θεωρητικές εισηγήσεις, εργαστήρια, παρουσιάσεις εφαρμογών, πρακτική εξάσκηση …) πάνω σε θέματα καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων με εστίαση σ’ αυτές που προσδιορίζονται ως εργαλεία για τον Οπτικοακουστικό Γραμματισμό.
Υπεύθυνοι Επιμόρφωσης, δυο εξέχουσες προσωπικότητες του Πορτογαλικού Εκπαιδευτικού Συστήματος με πολύ βαρύ βιογραφικό στον κόσμο του Erasmus+, οι κύριοι Duarte Jose Sousa Duarte και Paulo Ribeiro. (Διαπιστευμένοι Εκπαιδευτές στις Νέες Τεχνολογίες και τον Οπτοκοακουστικό Γραμματισμό).
Οι επιμορφωτικές αυτές πρωτοβουλίες υλοποιήθηκαν στα πλαίσια φιλοξενίας Erasmus+ (¨Διαπίστευση Erasmus+ Δ. Σχ. Κουλούρας¨), κατηγορίας “Invited experts” και πραγματοποιήθηκαν, τόσο στους χώρους του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας, όσο και του Δ. Σχ. Διαβατού-Μέσης (με κοινές συνεδρίες εκπαιδευτικών των δυο σχολείων).
Το περιεχόμενο αυτών αφορούσε ψηφιακές δημιουργίες οπτικοακουστικού γραμματισμού (podcast, vidcast …), υποστηρικτικά ψηφιακά προγράμματα παραγωγής μικρών ταινιών (you cut, capcut, Maestra, canva …) αλλά και ψηφιακές εφαρμογές που μπορούν να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως Gamma ( εργαλείο για δυναμικές παρουσιάσεις), ChatGPT (μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης), Glaude (μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης αντίστοιχο του chatGPT), Baamboozle (διαδικτυακή εκπαιδευτική πλατφόρμα που βασίζεται σε παιχνίδια), Blooket (διαδικτυακή εκπαιδευτική πλατφόρμα που συνδυάζει κουίζ με διασκεδαστικά παιχνίδια ), εφαρμογές ικανές να υποστηρίξουν τη δημιουργία υλικού, την αναζήτηση ιδεών και την εξατομίκευση της διδασκαλίας.
Έγινε κατανοητό πως τέτοιου είδους εναλλακτικά εργαλεία και μέσα έκφρασης και δημιουργίας, μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά για τον εκπαιδευτικό, διευκολύνοντας τον σχεδιασμό μαθημάτων και ενισχύοντας τη διαδραστικότητα και την ενεργή συμμετοχή, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία στην τάξη, κυρίως, όμως, τη συμπερίληψη και την υποστήριξη που μπορεί να παρέχουν σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, με μαθησιακές δυσκολίες, σε παιδιά ευάλωτων, κοινωνικά, ομάδων, χωρίς παραστάσεις και ερεθίσματα, και μάλιστα να τους εξασφαλίζουν ισότιμη συμμετοχή και πιθανότητα επιτυχίας.
Όλο αυτό το όμορφο επιμορφωτικό ταξίδι, κρίναμε ορθό να το ¨κοινωνήσουμε¨ σε όσο το δυνατόν ευρύτερο εκπαιδευτικό κοινό και έτσι με την υποστήριξη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (μέλος στην κοινοπραξία του σχεδίου ¨Διαπίστευση Erasmus+ Δ. Σχ. Κουλούρας¨) καταφέραμε να οργανώσουμε ένα εξαιρετικά περιεκτικό σεμινάριο, στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας με τη συμμετοχή, διά εκπροσώπων τους, όλα τα σχολεία της Ημαθίας, πετυχαίνοντας μεγαλύτερη διεύρυνση των ωφελημένων. Μάλιστα, με την άδεια των εκλεκτών προσκεκλημένων –εισηγητών, το Δημοτικό σχολείο Κουλούρας με τη διαμεσολάβηση της Δ/νσης Π/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας, ανέλαβε την ευθύνη να αποστείλει σε όλα τα σχολεία της περιοχής μας τις σχετικές παρουσιάσεις του σεμιναρίου, ώστε η διάδοση και διάχυση της παραγόμενης γνώσης να καταστεί κτήμα , όλων των ενδιαφερομένων.
Εκτός της πολύτιμης γνώσης που μας μετέφεραν οι Πορτογάλοι προσκεκλημένοι μας, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και τις δικές μας προσπάθειες στα ευρύτερα πλαίσια του οπτικοακουστικού γραμματισμού (προβολή ταινιών μικρού μήκους, δικής μας παραγωγής) αλλά και να συμμετάσχουν στην παρουσίαση της Θεατρικής μας παράστασης με τον τίτλο «Το βάζο με τα μοναχικά μπισκοτάκια» απ’ την οποία έμειναν κατενθουσιασμένοι. Μάλιστα, στα πλαίσια του δικού τους ρόλου δημιούργησαν οπτικοακουστικό υλικό, το οποίο εκτός της αξιοποίησής του, την επόμενη ημέρα για τις επιμορφωτικές δράσεις, θα χρησιμοποιηθεί και για την παραγωγή σχετικού ντοκιμαντέρ.
Συμπερασματικά, η επιμορφωτική εβδομάδα φιλοξενίας υπήρξε ιδιαίτερα ωφέλιμη, προσφέροντας τόσο θεωρητική γνώση όσο και πρακτικές ιδέες για την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στη συμπεριληπτική και συμμετοχική εκπαίδευση και την αξιοποίησή τους στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, πολύτιμων για μια διαπολιτισμική συνύπαρξη και κοινωνική ευημερία.