ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ … (ή καλύτερα: ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ … ΤΑ PODCASTS ΚΑΙ ΤΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ
Οι διασχολικές συνεργασίες συνεισφέρουν αποτελεσματικά τόσο στη διεύρυνση γνώσεων, εμπειριών και ανταλλαγής καλών πρακτικών των συμμετεχόντων, όσο και στο άνοιγμα των σχολείων προς την ευρύτερη εκπαιδευτική και τοπική κοινότητα, με στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο σύνολό της.
Για να θεωρείται μια συνεργασία σχολείων επιτυχής προϋποθέτει ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης, κοινής, κατά το δυνατόν θέασης των πραγμάτων και καλής επικοινωνίας των εμπλεκομένων για την επίτευξη κοινών στόχων. Στις μέρες μας, η συνεργατική κουλτούρα θεωρείται το κλειδί της εκπαιδευτικής αλλαγής και της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας των σχολικών μονάδων και είναι μια πορεία-κατεύθυνση της οποίας, οι συμμετέχοντες στον κόσμο του Erasmus+, ακολουθούν με συνέπεια.
Αποτέλεσμα μιας τέτοιας συνεργασίας αποτελεί η επιμορφωτική δράση που έλαβε χώρα στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας. Μια διασχολική συνεργασία μεταξύ των Διαπιστευμένων Σχολείων Erasmus+ (Κουλούρας και 1ου Αλεξάνδρειας) καθώς και των σχολείων μελών των αντίστοιχων κοινοπραξιών (Διαβατού-Μέσης και 7ου Αλεξάνδρειας).
Θέμα της επιμορφωτικής συνάντησης η εισαγωγή των Podcasts στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εστιάζοντας κυρίως στην τεχνική τους διάσταση και δη, στις πρακτικές εκμάθησης των εργαλείων και των βημάτων δημιουργίας τους καθώς και αναφορά σε εφαρμογές χρήσης. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει συστηματική διδασκαλία των αρχών της οπτικοακουστικής αγωγής στο σχολείο, πέραν μεμονωμένων και αποσπασματικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τοπικιστικό χαρακτήρα και σύντομη διάρκεια ή μέσα από συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα ή συμμετοχή σε σεμινάρια φορέων πολιτισμού και πανεπιστημίων (π.χ Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, κος. Γρόσδος …)
Η συγκεκριμένη συνάντηση, ανάμεσα στα άλλα, στόχο είχε την ανταλλαγή καλών πρακτικών, τη διάχυση αποτελεσμάτων και εμπειριών από την εμπλοκή των εκπαιδευτικών του 1ου Δ.Σχ. Αλεξάνδρειας σε σχετικό πρόγραμμα, και εν τέλει, την προώθηση καινοτομιών και βιώσιμων αλλαγών στην καθημερινή διδακτική πράξη προς όφελος των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
Στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες και τις δυνατότητες των μαθητών μας αλλά και τις προκλήσεις και απαιτήσεις του παρόντος και του μέλλοντος, στηριγμένοι στη Στοχοθεσία (ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής και ενεργούς πολιτειότητας) της Διαπίστευσης Erasmus+ που διαθέτουμε, εισάγουμε και αξιοποιούμε , όλο και περισσότερο, ελκυστικότερες μεθόδους διδασκαλίας και παροχής διευρυμένης κοινωνικής γνώσης, μεθόδους που γίνονται ευκολότερα κατανοητές και αφομοιώσιμες από το ιδιαίτερο μαθητικό μας δυναμικό, μεθόδους που βασίζονται στην ενεργό και βιωματική μάθηση, την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε., τη δυνατότητα συμπεριληπτικής συμμετοχής με παράλληλη εξασφάλιση συλλογικών και ομαδοσυνεργατικών αποτελεσμάτων.
Σ’ αυτά τα πλαίσια, εκτός της Θεατρικής Αγωγής, των Εικαστικών, της Μουσικής που αξιοποιούμε εντατικά εδώ και χρόνια, όλο και περισσότερο, εντάσσουμε στην καθημερινότητα του σχολείου μας με πολλαπλή στόχευση (διδασκαλία μαθησιακών αντικειμένων αλλά και ένταξη, συμπερίληψη, επαφή με κοινωνικά προβλήματα και διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών) την κινηματογραφική παιδεία, γενικότερα τα οπτικοακουστικά εργαλεία που μας εξασφαλίζει η στοχευμένη και παραγωγική χρήση και η σταδιακή εξοικείωση με τις ψηφιακές δεξιότητες.
Στην εποχή του θεάματος και των διευρυμένων κωδίκων επικοινωνίας μέσα από τις νέες ψηφιακές μορφές έκφρασης (κινηματογράφος, Podcasts , βίντεο, πολυμέσα, διαδίκτυο), ο ρόλος της οπτικοακουστικής αγωγής επαναπροσδιορίζεται, αποκτώντας μια νέα παιδευτική διάσταση, η οποία, αν και εφόσον χρησιμοποιηθεί σωστά από τους «διαχειριστές» της, μπορεί να προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες κοινωνικής μάθησης και αισθητικής καλλιέργειας στους ανήλικους θεατές.
Η ευρωπαϊκή μας εμπειρία και οι επιδιωκόμενες συνεργασίες μας στα πλαίσια της υλοποίησης της Διαπίστευσης που διαθέτουμε, έχουν καταδείξει ότι η κινηματογραφική παιδεία και γενικότερα η οπτικοακουστική αγωγή, ως ένα «άλλος» παροχέας περιεχομένου, μπορεί να συμβάλλει σε μια ρεαλιστικότερη πρόσληψη της πραγματικότητας, σε μια κοινωνική νοημοσύνη, την κοινωνιογνωσία, γεφυρώνοντας τις γνώσεις των ανηλίκων με τις ανάγκες και απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής καθώς και του ρόλου της εκπαίδευσης προς μια τέτοια κατεύθυνση.
Η Διεύθυνση του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας ευχαριστεί θερμά για τη συμμετοχή τους εκπαιδευτικούς των προαναφερθέντων στην αρχή του άρθρου σχολείων και ιδιαίτερα τις εκπαιδευτικούς του 1ου Αλεξάνδρειας (Κική Μουσαφίρη, Ματίνα Ζιώγου) για την κατάθεση των εμπειριών και των αποτελεσμάτων τους από την ενασχόλησή τους με τη δημιουργία Podcasts.