ΕΒΔΟΜΑΔΑ ERASMUS+ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ , ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ
« ?Οι ημέρες της φιλοξενίας μας στην Ελλάδα πρόσφεραν σε εμένα τις πιο παραγωγικές, τις πιο παιδαγωγικά ουσιαστικές αλλά και τις πιο ανθρώπινες και συγκινητικές στιγμές της εκπαιδευτικής μου καριέρας? Οι Έλληνες συνάδελφοι μας δίδαξαν ανθρωπιά, αγάπη, φιλία, εργατικότητα, ευσυνειδησία , υπευθυνότητα, αποτελεσματικότητα?» (εκπαιδευτικός Πολωνίας, συντονίστρια προγράμματος ?Nature Detectives?.
«Για πρώτη φορά στη ζωή μου, για μια ολόκληρη εβδομάδα, καθημερινά, μάθαινα ? αποκτούσα καινούρια και ουσιαστική γνώση διασκεδάζοντας? Παράλληλα, για μια ολόκληρη εβδομάδα, απόκτησα μια δεύτερη ζεστή, τρυφερή και φιλόξενη οικογένεια?» (φιλοξενούμενη μαθήτρια ).
Με αυτές και άλλες παρόμοιες δηλώσεις, με μάτια βουρκωμένα την ώρα της αναχώρησης που , κατά κοινή ομολογία, έφτασε «τόσο γρήγορα» έληξε η εβδομάδα φιλοξενίας Erasmus+ για το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας και τους εφτά ευρωπαίους εταίρους του, από ισάριθμα ευρωπαϊκά σχολεία, στο πρόγραμμα «Nature Detectives?.
Οι φιλοξενούμενοι έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις για τη χώρα μας και τις ομορφιές της (Βέροια, Νάουσα, Θεσσαλονίκη, Περαία-Νέοι Επιβάτες, Μετέωρα, Πλαταμώνας?), για την ελληνική φιλοξενία (τα σπίτια άνοιξαν διάπλατα) και τις ανθρώπινες σχέσεις που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας, για την ιστορία μας (Βεργίνα, Σχολή Αριστοτέλη, Μουσεία Θεσσαλονίκης, Λευκός Πύργος, Κάστρα, Βυζαντινές εκκλησίες?), για την ελληνική γαστρονομία (με επιλεγμένα, διαφορετικά μενού , καθημερινά, στο σωστό τόπο και με τον σωστό τρόπο στοχεύοντας στην όσο το δυνατόν πληρέστερη γευστική εμπειρία από Ελλάδα.
Γνώρισαν τον πολιτισμό και την παράδοσή μας μέσα από τις παρουσιάσεις του Λυκείου Ελληνίδων της πόλης μας, του Πολιτιστικού Συλλόγου Κουλούρας, του Συλλόγου «Ευστάθιος Χωραφάς» και του Δημοτικού Σχολείου Πατρίδας, του Συλλόγου Κρητών Φοιτητών του Α.Π.Θ. με τους οποίους συνεργαστήκαμε.
Απόκτησαν νέες γνώσεις σχετικά με το αντικείμενο του προγράμματος ?Nature Detectives? που αναφέρεται στο εξειδικευμένο θέμα των «Εισβολικών ξενικών ειδών» μέσα από εξαιρετικά προσεγμένες, παραγωγικές, πρωτότυπες και προπαντός, διδακτικά, ποιοτικές και υψηλών προδιαγραφών δραστηριότητες και εργασίες που δημιούργησαν οι εκπαιδευτικοί της παιδαγωγικής ομάδας Erasmus+ του Δημοτικού σχολείου Κουλούρας σε συνεργασία με εξαιρετικούς ειδικούς (Κος Νικόλαος Κρίγκας ? Βιολόγος του Α.Π.Θ. ειδικευμένος στα Ξενικά είδη, η κα Μάρθα Ιωαννίδου ? Μουσειολόγος. Ιστορικός Τέχνης του Παιδαγωγικού Τμήματος του Α.Π.Θ., η εκπ/κος και βραβευμένη συγγραφέας Σοφία Καλογερίδου (Εργαστήρι Δημιουργικής γραφής στο σχολείο μας), η Ελπίδα Καλογερίδου, εκπ/κος και εικαστικός (εικαστικό εργαστήρι στο σχολείο μας).
Γνώρισαν τη θετική όψη της εισβολής- εισαγωγής των ξενικών ειδών, μέσα από την άρτια οργανωμένη επίσκεψή μας στο εργοστάσιο της ΑΛ.Μ.ΜΕ και την προσεγμένη παρουσίαση της κας Αφροδίτης Φιλύντα σχετικά με το Ροδάκινο- ξενικό είδος, και την ιστορική διαδρομή του από την Κίνα έως τον τόπο μας και την αλλαγή που προκάλεσε στην τοπική παραγωγή και οικονομία.
Τέλος, επειδή σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, σε κάθε σχολείο, σε κάθε πρόγραμμα υπάρχουν και οι άνθρωποι που το υπηρετούν, κουβαλώντας ιδέες, ευαισθησίες και τρόπο θέασης των πραγμάτων, δεν θα μπορούσαμε να μην αγγίξουμε , μέσα από τις δράσεις μας, και τα σύγχρονα θέματα που απασχολούν τη χώρα μας. Έτσι, διακριτικά και έξυπνα, χωρίς να ξεφεύγουμε από τη λεκτική διατύπωση του προγράμματός μας,- «Εισβολικά ξενικά είδη», παρουσιάσαμε με τη βοήθεια ηθοποιών και εμψυχωτών του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας, παρουσία της συγγραφέα, το βιβλίο της Σύρμως Μιχαήλ «Ξένοι στο Αιγαίο» που αναφέρεται σε δυο ξενικά είδη (ένα ψάρι και έναν κάβουρα που βρέθηκαν στο Αιγαίο) και κάνει σαφέστατες αναγωγές σε ζητήματα κοινωνικά (μετανάστευση, προσφυγιά, αποδοχή?). Η παρουσίαση του βιβλίου συνοδεύτηκε από ένα εξαιρετικά εμπνευσμένο και συγκινητικό δρώμενο ? αναπαράσταση εικόνων του Αιγαίου 2015-16 (πρόσφυγες-παιδιά) υπό τους ήχους του Ύμνου της Ευρωπαϊκής ένωσης σε μουσική του Πολωνού συνθέτη Zbigniew Preisner και λόγια από την Επιστολή προς Κορινθίους Α, του Αποστόλου Παύλου.
Τα συμπεράσματα πολλά. Το σημαντικότερο από όλα; Ότι μέσα σε αυτή την πολύμορφη καταιγίδα που βιώνει ο τόπος μας και η εκπαίδευσή μας, το Δημόσιο Σχολείο μπορεί και πρέπει να παραμένει άξιο και ικανό να μας εκπροσωπεί και να μας κάνει περήφανους.